Google-logon minimalismi graafisen suunnittelun historiassa
Rapio, Salla (2025-06-13)
Google-logon minimalismi graafisen suunnittelun historiassa
Rapio, Salla
(13.06.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025061670356
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025061670356
Tiivistelmä
Tutkielma käsittelee modernististen taidesuuntausten, kuten minimalismin ja Bauhausin vaikutusta graafisen suunnittelun alalla, erityisesti logojen suunnittelussa. Minimalismi ja Bauhaus edustavat modernistisia suuntauksia, jotka korostavat selkeyttä, funktionaalisuutta ja visuaalista harmoniaa taiteen ja muotoilun kentällä. Tämän tutkimuksen kontekstissa tarkastellaan, miten nämä perinteet näkyvät Google-logon kehityksessä ja kuinka ne heijastavat nykypäivän graafisen suunnittelun vaatimuksia. Google on maailmanlaajuisesti tunnettu teknologiayhtiö, joka tarjoaa muun muassa hakukonepalveluita, erilaisia ohjelmistoja ja mobiililaitteita sekä digitaalista mainontaa.
Tutkielmassa tarkastellaan Google-logon kehitystä vuodesta 1997 nykypäivään sekä analysoidaan sen muutoksia typografian, värien ja graafisten elementtien kautta. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten yksinkertaistamisen trendi on vaikuttanut logojen ilmeeseen ja visuaaliseen viestintään sekä kuinka tämä suuntaus kytkeytyy laajempaan taidehistorian kontekstiin, erityisesti Bauhausin ja modernismin perinteisiin. Aineisto koostuu Google-logon eri versioita käsittelevistä historiallisista tiedoista, kuvakaappauksista ja designia käsittelevistä artikkeleista.
Tutkielmassa pohditaan lisäksi yksinkertaistetun suunnittelun suosion syitä graafisessa suunnittelussa ja analysoidaan Google-logon muutoksia visuaalisen analyysin ja kontekstoivan analyysin avulla. Tutkimus tarjoaa uusia näkökulmia minimalismin käsitteeseen ja sen merkitykseen visuaalisessa viestinnässä, samalla kun se valottaa yksinkertaistetun suunnittelun suosion syitä brändisuunnittelussa digitaalisella aikakaudella.
Tutkielmassa tarkastellaan Google-logon kehitystä vuodesta 1997 nykypäivään sekä analysoidaan sen muutoksia typografian, värien ja graafisten elementtien kautta. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten yksinkertaistamisen trendi on vaikuttanut logojen ilmeeseen ja visuaaliseen viestintään sekä kuinka tämä suuntaus kytkeytyy laajempaan taidehistorian kontekstiin, erityisesti Bauhausin ja modernismin perinteisiin. Aineisto koostuu Google-logon eri versioita käsittelevistä historiallisista tiedoista, kuvakaappauksista ja designia käsittelevistä artikkeleista.
Tutkielmassa pohditaan lisäksi yksinkertaistetun suunnittelun suosion syitä graafisessa suunnittelussa ja analysoidaan Google-logon muutoksia visuaalisen analyysin ja kontekstoivan analyysin avulla. Tutkimus tarjoaa uusia näkökulmia minimalismin käsitteeseen ja sen merkitykseen visuaalisessa viestinnässä, samalla kun se valottaa yksinkertaistetun suunnittelun suosion syitä brändisuunnittelussa digitaalisella aikakaudella.