”Ei yksin vaan yhdessä” : Erityisopettajan ja koulukuraattorin yhteistyö oppilaan hyvinvoinnin tukena
Imara, Anni (2025-06-10)
”Ei yksin vaan yhdessä” : Erityisopettajan ja koulukuraattorin yhteistyö oppilaan hyvinvoinnin tukena
Imara, Anni
(10.06.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025061669163
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025061669163
Tiivistelmä
Tutkimukseni tarkastelee erityisopettajan ja koulukuraattorin näkemyksiä ja kokemuksia oppilaan hyvinvoinnista, heidän työnsä vaikutuksesta oppilaan hyvinvoinnin tukemisessa. Erityisenä tarkastelun kohteena on erityisopettajan ja koulukuraattorin moniammatillinen yhteistyö ja sen merkitys oppilaan kokonaisvaltaisessa hyvinvoinnin tukemisessa. Tutkimuksen tavoitteena on syventää ymmärrystä koulun roolista oppilaan hyvinvoinnin rakentumisessa sekä tuoda esiin, miten erityisopettajien ja koulukuraattorien välinen yhteistyö tukee tätä hyvinvointia. Lisäksi tutkimukseni tavoitteena on tuoda esille erityisopettajien ja koulukuraattorien näkemyksiä yhteistyön toteutumisesta ja sen haasteista.
Toteutin tutkimuksen laadullisena haastattelututkimuksena. Haastattelin kahta koulukuraattoria sekä yhtä erityisopettajaa, joilla oli monipuolista kokemusta yhteistyöstä. Kaikki haastateltavat työskentelevät tällä hetkellä yläkoulussa, mutta kaikilla oli kokemusta myös alakoulussa työskentelystä. Haastattelumenetelmänä käytin puolistrukturoitua teemahaastattelua. Analysoin haastatteluaineiston aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla.
Tutkimustulokset osoittavat, että oppilaan hyvinvointi rakentuu useista toisiinsa kytkeytyvistä tekijöistä, ja koululla on merkittävä rooli näiden tekijöiden tukemisessa. Sekä erityisopettajan että koulukuraattorin työ näyttäytyy keskeisenä oppilaan hyvinvoinnin edistämisessä, ja heidän yhteistyötänsä pidetään tärkeänä osana tätä prosessia. Tulosten mukaan korostuu, että erilaiset ammatilliset roolit täydentävät toisiaan, mahdollistaen oppilaan kokonaisvaltaisen tukemisen.
Toteutin tutkimuksen laadullisena haastattelututkimuksena. Haastattelin kahta koulukuraattoria sekä yhtä erityisopettajaa, joilla oli monipuolista kokemusta yhteistyöstä. Kaikki haastateltavat työskentelevät tällä hetkellä yläkoulussa, mutta kaikilla oli kokemusta myös alakoulussa työskentelystä. Haastattelumenetelmänä käytin puolistrukturoitua teemahaastattelua. Analysoin haastatteluaineiston aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla.
Tutkimustulokset osoittavat, että oppilaan hyvinvointi rakentuu useista toisiinsa kytkeytyvistä tekijöistä, ja koululla on merkittävä rooli näiden tekijöiden tukemisessa. Sekä erityisopettajan että koulukuraattorin työ näyttäytyy keskeisenä oppilaan hyvinvoinnin edistämisessä, ja heidän yhteistyötänsä pidetään tärkeänä osana tätä prosessia. Tulosten mukaan korostuu, että erilaiset ammatilliset roolit täydentävät toisiaan, mahdollistaen oppilaan kokonaisvaltaisen tukemisen.