Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Kandidaatin tutkielmat (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Kandidaatin tutkielmat (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Semiotiikka urheiluseurojen uudelleenbrändäyksessä

Luukkonen, Uula (2025-06-13)

Semiotiikka urheiluseurojen uudelleenbrändäyksessä

Luukkonen, Uula
(13.06.2025)
Katso/Avaa
Luukkonen_Uula_opinnayte.pdf (2.008Mb)
Uula_Luukkonen_opinnayte_tiivistelmä.pdf (29.47Kb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025061670069
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena on analysoida, miten semiotiikka ilmenee uudelleenbrändäyksessä huippu-urheilun kontekstissa, ja millaisia käytännön sovelluksia se tarjoaa. Työ toteutetaan narratiivisena kirjallisuuskatsauksena, jossa tarkastellaan sekä uudelleenbrändäysprosessia että semiotiikan keskeisiä teorioita, kuten Saussuren kaksiosaista merkkimallia, Peircen merkkiteoriaa ja Jakobsonin viestinnän mallia. Erityisesti Peircen teoriaa käytetään analysoimaan urheiluseurojen brändi-imagon muodostumista uudellenbrändäyksen yhteydessä.

Keskeisenä havaintona on, että urheiluseurojen brändi voidaan nähdä merkkijärjestelmänä, jossa jokainen brändielementti, kuten logo, nimi, värit ja typografia toimivat merkkeinä, joiden avulla viestitään seuran arvoista, identiteetistä ja suhteesta ympäröivään yhteiskuntaan. Peircen merkkiteorian perusteella voidaan todeta, että minkä tahansa havaittavissa olevan brändielementin muuttaminen tuottaa uuden merkkivälineen, josta syntyy uusi tulkinta. Tulokset osoittavat, että semiotiikka tarjoaa hyödyllisen tavan ymmärtää ja hallita brändi-imagon muutosta erityisesti silloin, kun sidosryhmillä on vahva tunneside vanhaan brändiin. Vaikka semiotiikka on käsitteellisesti hyvin abstraktia, sen avulla voidaan jäsentää ja suunnitella brändiviestintää merkityksellisellä tavalla.
Kokoelmat
  • Kandidaatin tutkielmat (kokotekstit) [1734]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste