Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (rajattu näkyvyys)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (rajattu näkyvyys)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Traumasensitiivinen lähestymistapa koulunkäyntiin

Suominen, Amanda (2025-04-29)

Traumasensitiivinen lähestymistapa koulunkäyntiin

Suominen, Amanda
(29.04.2025)
Katso/Avaa
f.pdf (685.1Kb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025061871450
Tiivistelmä
Tämä pro gradu —tutkimus käsittelee trauman ilmentymistä kouluissa. Huomion kohteena on traumatisoituneiden oppilaiden ja opiskelijoiden kokemat vaikeudet, jotka manifestoituvat usein oppimisen sekä koulunkäynnin haasteina. Nämä vaikeudet pohjautuvat aivojen fysiologisiin ja rakenteellisin muutoksiin, joita traumaattinen stressi kokijalleen aiheuttaa (Solomon & Heide, 2005). Tutkimuksen tarkoituksena onkin selvittää, kuinka koulut voivat vastata traumasta kärsivien lasten ja nuorten tarpeisiin sekä tukea heidän oikeutta kasvaa, kehittyä ja oppia.
Ongelman vastaamiseksi olen tutkinut narratiivista kirjallisuuskatsausta hyödyntäen traumastietoista lähestymistapaa, jota voidaan soveltaa niin opetuksessa kuin muussa koulun toiminnassa. Käsitteenä traumatietoisuus tarkoittaa ymmärrystä siitä, kuinka traumaattiset tapahtumat vaikuttavat yksilön elämään. Traumatietoista näkökulmaa hyödynnetään palvelujärjestelmän suunnittelussa sekä palvelujen tarjonnassa, jotta trauman kohdanneiden ihmisten haavoittuvuudet sekä tarpeet voidaan tunnistaa ja näin helpottaa hoitoon osallistumista. (Butler, ym. 2011.) Ajankohtaisuudesta ja kansainvälisestä huomiosta huolimatta ei aihetta ole juurikaan tutkittu Suomessa saati sovellettu suomalaiseen koulujärjestelmään.
Olen tutkinut traumatietoista näkökulmaa kolmella eri tasolla, joista ensimmäinen painottuu opetukseen ja opettajan rooliin. Toinen taso kattaa koulun tason, jossa huomio kiinnittyy koulun käytäntöihin sekä sen henkilöstön toimintaan. Kolmannella tasolla tarkastelen koulua yhteiskunnallisena toimijana ja tuon ilmi koulujen ja trauman välisen yhteyden. Tämä taso osoittaa myös sen, miksi kouluilta voidaan edellyttää traumatietoisen lähestymistavan hallitsemista. Tutkimuksen tulokset perustuvat 11:een tieteelliseen artikkeliin, joita analysoimalla olen muodostanut teemoja ja luonut niistä uusia johtopäätelmiä. Tuloksilla pyrin tarjoamaan ajankohtaiseen tieteelliseen tutkimukseen perustuvaa tietoa traumasensitiivisen opetuksen ja koulun periaatteista ja käytänteistä.
 
This Master's research deals with the manifestation of trauma in schools. The main focus is on the difficulties faced by traumatized pupils and students, which often manifest as challenges in school performance and learning. These difficulties are based on the physiological and structural changes in the brain that traumatic stress causes to the experiencer (Solomon & Heide, 2005). The purpose of the research is to find out how schools can respond to the needs of children and young people suffering from trauma and support their right to grow and learn.

To answer the problem, I have used narrative literature review as a method to investigate trauma-informed approach, which can be applied both in teaching and in other school activities. As a concept, trauma awareness means an understanding of how traumatic events affect an individual's life. A trauma-informed perspective is used in the planning of the service system and in the provision of services, so that the vulnerabilities and needs of people who have experienced trauma can be identified and thus facilitate participation in treatment (Butler, et al. 2011.) Despite its topicality and international attention, the topic has not been studied much in Finland, let alone applied to the Finnish school system.

I have examined the trauma-sensitive perspective on three different levels, the first of which focuses on teaching and the teacher's role. The second level covers the school level, where attention is drawn to the school's practices and the activities of its personnel. On the third level, I examine the school as a social actor and reveal the connection between schools and trauma. This level also demonstrates why schools are responsible for adopting a trauma-sensitive approach. The results of this research are based on 11 scientific articles, which I have analyzed to create themes and later, my own conclusions. With the results, I aim to provide information based on scientific research about the principles and practices of trauma-sensitive teaching and school.
 
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (rajattu näkyvyys) [5085]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste