Yksityisyys autonomisissa autoissa
Kangas, Pieta (2025-06-17)
Yksityisyys autonomisissa autoissa
Kangas, Pieta
(17.06.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025061871529
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025061871529
Tiivistelmä
Teknologian nopean kehityksen myötä autonomiset autot ovat vakiinnuttaneet paikkansa liikenteessä ja tulleet yhä yleisemmiksi tavallisten kuluttajien keskuudessa. Tämä kirjallisuuskatsauksena toteutettu kandidaatintutkielma käsittelee yksityisyyttä autonomisissa autoissa. Aiheen tarkastelu on ajankohtaista, sillä autonomiset autot tarjoavat merkittäviä mahdollisuuksia, mutta toisaalta tuovat mukanaan epäselviä ja ristiriitaisia tilanteita.
Tutkielma keskittyy tarkastelemaan autonomisissa autoissa hyödynnettyjen teknologioiden vaikutusta auton kanssa vuorovaikutuksessa olevien ihmisten yksityisyyteen. Tavoitteena on selvittää: miten autonomisten autojen teknologiset ratkaisut vaikuttavat yksityisyyteen ja kuinka yksityisyyttä voidaan säilyttää ja parantaa autojen autonomisuuden kehittyessä. Aihetta keskitytään tarkastelemaan teknologisista, eettisistä ja oikeudellisista näkökulmista. Keskeisimpinä lähdeteoksina käytettiin Volter- ja IEEE-tietokannoista löytyviä tieteellisiä teoksia, artikkeleja ja tutkimuksia.
Työssä havaittiin, että autonomisen auton on kerättävä ja analysoitava tietoa ympäristöstään toimiakseen ja varmistaakseen turvallisen ajamisen. Autonominen auto kerää tietoa kaikista, joiden kanssa se on vuorovaikutuksessa. Näin ollen autonomisten autojen teknologisilla ratkaisuilla havaittiin olevan vaikutusta sekä auton käyttäjien, että auton ulkopuolella olevien henkilöiden yksityisyyteen. Tutkielmassa havaittiin, että henkilökohtaisten tietojen keräämiseen ja analysointiin liittyy aina riski yksityisyyden vaarantumiseen, mutta jatkuvalla teknologisten ratkaisujen kehittämisellä sekä yksityisyyttä parantavien tekniikoiden ja tietoturvallisten ratkaisujen hyödyntämisellä voidaan vähentää yksityisyyteen kohdistuvia uhkia.
Tutkielman johtopäätöksenä voidaan todeta autonomisten autojen kanssa vuorovaikutuksessa olevien henkilöiden yksityisyyden olevan moniulotteinen ja monitahoinen haaste. Yksityisyyden säilyttämistä ja turvaamista haastavat epäselvät ja epämääräiset eettiset ohjeet, teknologian nopea kehittyminen sekä lainsäädännön hidas päivittyminen.
Tutkielma keskittyy tarkastelemaan autonomisissa autoissa hyödynnettyjen teknologioiden vaikutusta auton kanssa vuorovaikutuksessa olevien ihmisten yksityisyyteen. Tavoitteena on selvittää: miten autonomisten autojen teknologiset ratkaisut vaikuttavat yksityisyyteen ja kuinka yksityisyyttä voidaan säilyttää ja parantaa autojen autonomisuuden kehittyessä. Aihetta keskitytään tarkastelemaan teknologisista, eettisistä ja oikeudellisista näkökulmista. Keskeisimpinä lähdeteoksina käytettiin Volter- ja IEEE-tietokannoista löytyviä tieteellisiä teoksia, artikkeleja ja tutkimuksia.
Työssä havaittiin, että autonomisen auton on kerättävä ja analysoitava tietoa ympäristöstään toimiakseen ja varmistaakseen turvallisen ajamisen. Autonominen auto kerää tietoa kaikista, joiden kanssa se on vuorovaikutuksessa. Näin ollen autonomisten autojen teknologisilla ratkaisuilla havaittiin olevan vaikutusta sekä auton käyttäjien, että auton ulkopuolella olevien henkilöiden yksityisyyteen. Tutkielmassa havaittiin, että henkilökohtaisten tietojen keräämiseen ja analysointiin liittyy aina riski yksityisyyden vaarantumiseen, mutta jatkuvalla teknologisten ratkaisujen kehittämisellä sekä yksityisyyttä parantavien tekniikoiden ja tietoturvallisten ratkaisujen hyödyntämisellä voidaan vähentää yksityisyyteen kohdistuvia uhkia.
Tutkielman johtopäätöksenä voidaan todeta autonomisten autojen kanssa vuorovaikutuksessa olevien henkilöiden yksityisyyden olevan moniulotteinen ja monitahoinen haaste. Yksityisyyden säilyttämistä ja turvaamista haastavat epäselvät ja epämääräiset eettiset ohjeet, teknologian nopea kehittyminen sekä lainsäädännön hidas päivittyminen.