Laajentuvat kriittisen teknologian suojan muodot – kohti EU:sta ulkomaille suuntautuvien sijoitusten seurannan sääntelykehystä?
Ojala, Niko (2025-05-28)
Laajentuvat kriittisen teknologian suojan muodot – kohti EU:sta ulkomaille suuntautuvien sijoitusten seurannan sääntelykehystä?
Ojala, Niko
(28.05.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025062473502
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025062473502
Tiivistelmä
Lisääntyneen suurvaltakamppailun ja Ukrainan ja Venäjän sodan myötä valtiot ovat alkaneet puuttua entistä aktiivisemmin taloudelliseen toimintaan tarkoituksenaan hallita laajoihin kansainvälisiin keskinäisriippuvuuksiin liittyviä turvallisuusuhkia. Näiden turvallisuusuhkien hallinnassa keskeisessä osassa on kriittisten teknologioiden suojaaminen. Kriittisiä teknologioita on perinteisesti suojattu ulkomaisten sijoitusten seurannalla. Ulkomaisten sijoitusten seurannassa on kyse tapauskohtaisesti arvioitaviksi tulevista kansallisten viranomaisten oikeuksista asettaa seuranta- ja rajoitustoimenpiteitä haitallisiksi todetuille ulkomaisille sijoituksille kansallisen turvallisuuden perusteella.
Tässä tutkielmassa tarkastellaan sijoitusten seurantaa koskevaa sääntelyä EU-oikeuden näkökulmasta. Tutkielman tarkoituksena on arvioida, miten kriittisiä teknologioita voidaan suojata EU:n ulkomaisten sijoitusten seurantaa koskevalla sääntelyllä. Tutkielmassa selvitetään, voitaisiinko kriittisten teknologioiden suojaa edistää EU:sta ulkomaille suuntautuvien sijoitusten seurantaa koskevaa sääntelyä asettamalla. Tutkielmassa arvioidaan myös niitä EU:n oikeudellisia, poliittisia ja taloudellisia reunaehtoja, joiden puitteissa ulkomaille suuntautuvien sijoitusten seurantaa olisi mahdollista harjoittaa. Tässä tutkielmassa pääasiallisena tutkimusmenetelmänä käytetään sekä teoreettista että käytännöllistä lainoppia. Sen lisäksi, että oikeusjärjestystä systematisoidaan ja tulkitaan de lege lata, tehdään tutkielmassa myös de lege ferenda -tutkimusta. Tutkielmassa käytetään soveltuvin osin apuna kansainvälisesti vertailevia näkökohtia.
EU:n ulkomaisten sijoitusten seuranta rajoittuu pääasiallisesti kolmansien maiden toimijoiden tekemien EU:n kriittisten sektorien yrityksiin kohdistuvien yritysostojen seurantaan. Kriittisten teknologioiden suojaaminen tulisi kuitenkin nykyisessä geopoliittisessa toimintaympäristössä käsittää tätä laajemmin. Kriittisiä teknologioita koskevia liikesalaisuuksia tai tietotaitoa voi siirtyä myös muilla tavoin kuin EU:n kriittisiin yrityksiin kohdistuvien sijoitusten myötä. Liikesalaisuudet ja tietotaito voivat siirtyä myös ulkomaille suuntautuvien sijoitusten mukana. Lisääntyvät riskit pakotetusta teknologiansiirrosta erityisesti Kiinaan suuntautuvien sijoitusten osalta on saanut esimerkiksi Yhdysvallat säätämään ulkomaille suuntautuvien sijoitusten seurantaa koskevaa sääntelyä. EU:ssa ei ole tällä hetkellä voimassa ulkomaille suuntautuvien sijoitusten seurantaa mahdollistavaa sääntelyä.
EU:sta ulkomaille suuntautuvien sijoitusten seurantaa koskevan sääntelyn asettaminen edistäisi eurooppalaisten kriittisten teknologioiden suojaa. EU:sta ulkomaille suuntautuvien sijoitusten seurantaa koskevaa sääntelyä säädettäessä tulisi huomioida erityisesti pääomien vapaan liikkuvuuden sekä EU:n perusoikeuskirjan perusoikeuksien asettamat rajoitteet. Käytännössä sääntelyn tulisi kattaa vain kolmansiin maihin tehtävät suorat sijoitukset. Sääntelyssä olisi myös tarkoituksenmukaista tehdä sekä sektorikohtaista että maantieteellistä rajausta. EU:sta ulkomaille suuntautuvien sijoitusten seurantaa koskevan sääntelyn tulisi perustua ennakolliseen ilmoitusmenettelyyn sekä olla suhteellista, ennakoitavaa ja tarkkarajaista. Ulkomaille suuntautuvien sijoitusten seurannassa olisi keskeistä, että sääntely sisältäisi riittävät prosessuaaliset takeet sekä se suunniteltaisiin siten, että sen vaikutus ei haitalliseen sijoitustoimintaan pysyisi mahdollisimman vähäisenä.
Tässä tutkielmassa tarkastellaan sijoitusten seurantaa koskevaa sääntelyä EU-oikeuden näkökulmasta. Tutkielman tarkoituksena on arvioida, miten kriittisiä teknologioita voidaan suojata EU:n ulkomaisten sijoitusten seurantaa koskevalla sääntelyllä. Tutkielmassa selvitetään, voitaisiinko kriittisten teknologioiden suojaa edistää EU:sta ulkomaille suuntautuvien sijoitusten seurantaa koskevaa sääntelyä asettamalla. Tutkielmassa arvioidaan myös niitä EU:n oikeudellisia, poliittisia ja taloudellisia reunaehtoja, joiden puitteissa ulkomaille suuntautuvien sijoitusten seurantaa olisi mahdollista harjoittaa. Tässä tutkielmassa pääasiallisena tutkimusmenetelmänä käytetään sekä teoreettista että käytännöllistä lainoppia. Sen lisäksi, että oikeusjärjestystä systematisoidaan ja tulkitaan de lege lata, tehdään tutkielmassa myös de lege ferenda -tutkimusta. Tutkielmassa käytetään soveltuvin osin apuna kansainvälisesti vertailevia näkökohtia.
EU:n ulkomaisten sijoitusten seuranta rajoittuu pääasiallisesti kolmansien maiden toimijoiden tekemien EU:n kriittisten sektorien yrityksiin kohdistuvien yritysostojen seurantaan. Kriittisten teknologioiden suojaaminen tulisi kuitenkin nykyisessä geopoliittisessa toimintaympäristössä käsittää tätä laajemmin. Kriittisiä teknologioita koskevia liikesalaisuuksia tai tietotaitoa voi siirtyä myös muilla tavoin kuin EU:n kriittisiin yrityksiin kohdistuvien sijoitusten myötä. Liikesalaisuudet ja tietotaito voivat siirtyä myös ulkomaille suuntautuvien sijoitusten mukana. Lisääntyvät riskit pakotetusta teknologiansiirrosta erityisesti Kiinaan suuntautuvien sijoitusten osalta on saanut esimerkiksi Yhdysvallat säätämään ulkomaille suuntautuvien sijoitusten seurantaa koskevaa sääntelyä. EU:ssa ei ole tällä hetkellä voimassa ulkomaille suuntautuvien sijoitusten seurantaa mahdollistavaa sääntelyä.
EU:sta ulkomaille suuntautuvien sijoitusten seurantaa koskevan sääntelyn asettaminen edistäisi eurooppalaisten kriittisten teknologioiden suojaa. EU:sta ulkomaille suuntautuvien sijoitusten seurantaa koskevaa sääntelyä säädettäessä tulisi huomioida erityisesti pääomien vapaan liikkuvuuden sekä EU:n perusoikeuskirjan perusoikeuksien asettamat rajoitteet. Käytännössä sääntelyn tulisi kattaa vain kolmansiin maihin tehtävät suorat sijoitukset. Sääntelyssä olisi myös tarkoituksenmukaista tehdä sekä sektorikohtaista että maantieteellistä rajausta. EU:sta ulkomaille suuntautuvien sijoitusten seurantaa koskevan sääntelyn tulisi perustua ennakolliseen ilmoitusmenettelyyn sekä olla suhteellista, ennakoitavaa ja tarkkarajaista. Ulkomaille suuntautuvien sijoitusten seurannassa olisi keskeistä, että sääntely sisältäisi riittävät prosessuaaliset takeet sekä se suunniteltaisiin siten, että sen vaikutus ei haitalliseen sijoitustoimintaan pysyisi mahdollisimman vähäisenä.