Liikunta osana opiskelijan arkea : luokanopettajaopiskelijoiden näkemyksiä liikunnan merkityksestä
Lipiäinen, Jenni (2025-06-18)
Liikunta osana opiskelijan arkea : luokanopettajaopiskelijoiden näkemyksiä liikunnan merkityksestä
Lipiäinen, Jenni
(18.06.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025062473103
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025062473103
Tiivistelmä
Tämä tutkimus käsittelee luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä siitä, millainen merkitys heille liikunnalla on heidän arjessaan sekä heidän opiskelukykynsä kannalta. Tutkimuksessa myös selvitetään, millaisia liikuntatottumuksia luokanopettajaopiskelijoilla on ja täyttyykö heillä liikuntasuositukset. Aiemmissa tutkimuksissa on selvitetty, millainen merkitys liikunnalla on korkeakouluopiskelijoille, mutta ei nimenomaan luokanopettajaopiskelijoiden näkökulmasta opiskelijana sekä tulevaisuuden ammatissa luokanopettajana.
Tutkimus toteutetaan laadullisena tutkimuksena, joka pyrkii vastaamaan kysymykseen ”Millainen merkitys luokanopettajaopiskelijoille on liikunnalla heidän opiskelukykynsä kannalta?”. Aineistonkeruumenetelmänä käytetään puolistrukturoituna teemahaastatteluna, johon osallistuu kolme luokanopettajaopiskelijaa. Haastattelut toteutetaan yksilöhaastatteluina, jotka äänitetään ja litteroidaan aineiston analysointia helpottamaan.
Luokanopettajat kokevat liikunnan olevan tärkeä tekijä heidän opiskelukykynsä kannalta monista eri syistä. Tärkeimpiä syitä ovat liikunnan auttaminen jaksamisessa ja vireystilan säätelyssä, se tukee sosiaalisia suhteita, sekä liikunta antaa mahdollisuuden muullekin ajattelulle kuin koulutehtäville. Liikunta koetaan myös tärkeänä osana luokanopettajan työtä. Välitunnit sekä toiminnallinen opetus ohjaa myös oppilaita liikkumaan, jolloin heidän vireytensä ja opiskelukykynsä myös paranee.
Tutkimus toteutetaan laadullisena tutkimuksena, joka pyrkii vastaamaan kysymykseen ”Millainen merkitys luokanopettajaopiskelijoille on liikunnalla heidän opiskelukykynsä kannalta?”. Aineistonkeruumenetelmänä käytetään puolistrukturoituna teemahaastatteluna, johon osallistuu kolme luokanopettajaopiskelijaa. Haastattelut toteutetaan yksilöhaastatteluina, jotka äänitetään ja litteroidaan aineiston analysointia helpottamaan.
Luokanopettajat kokevat liikunnan olevan tärkeä tekijä heidän opiskelukykynsä kannalta monista eri syistä. Tärkeimpiä syitä ovat liikunnan auttaminen jaksamisessa ja vireystilan säätelyssä, se tukee sosiaalisia suhteita, sekä liikunta antaa mahdollisuuden muullekin ajattelulle kuin koulutehtäville. Liikunta koetaan myös tärkeänä osana luokanopettajan työtä. Välitunnit sekä toiminnallinen opetus ohjaa myös oppilaita liikkumaan, jolloin heidän vireytensä ja opiskelukykynsä myös paranee.