Sosiaalisen median vaikuttajan sisällön hyödyntäminen kuluttajan ostoprosessin eri vaiheissa
Tikkanen, Anniina (2025-06-18)
Sosiaalisen median vaikuttajan sisällön hyödyntäminen kuluttajan ostoprosessin eri vaiheissa
Tikkanen, Anniina
(18.06.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025062473187
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025062473187
Tiivistelmä
Tutkielmassa käsitellään sosiaalisen median vaikuttajan luoman sisällön hyödyntämistä kulut-tajan ostoprosessin eri vaiheissa. Sosiaalisen median kasvu on viime vuosina muuttanut mer-kittävästi sitä, miten kuluttajat käyvät ostoprosessinsa läpi ja miten suhtautuvat markkinoin-tiin. Myös yhä useampi kuluttaja hyödyntää vaikuttajia ostoprosessissaan. Siksi monien yri-tysten olisi kannattavaa osata hyödyntää sosiaalista mediaa ja vaikuttajia markkinoinnissaan. Tavoitteena on laajentaa ymmärrystä siitä, miten sosiaalisen median vaikuttajan luoma sisältö voi tukea kuluttajan ostoprosessia. Tulosten avulla vaikuttajamarkkinointia harjoittavat yri-tykset osaisivat hyödyntää vaikuttajia ja näiden sosiaaliseen mediaan luomaansa sisältöä mo-nipuolisesti kuluttajien ostoprosessissa. Tutkielmassa vastataan kahteen kysymykseen: Mil-laista vaikuttajan luomaa sisältöä hyödyntää ostoprosessin eri vaiheissa? ja Miten vaikutta-jan luoma sisältö ohjaa kuluttajaa ostoprosessin läpi?
Tutkielma on toteutettu kirjallisuuskatsauksena, eikä sisällä empiiristä tutkimusta. Lähteinä painottuivat kansainväliset artikkelit. Tutkielmassa analysoitiin ensin ensimmäistä pääkäsi-tettä eli kuluttajan ostoprosessia. Eri ostoprosessimallien pohjalta luotiin juuri tämän tutki-muksen tavoitteita tukeva ostoprosessi. Seuraavaksi analysoitiin toista pääkäsitettä eli vaikut-tajamarkkinointia sekä vaikuttajien luomaa sisältöä. Vaikuttajan luoma sisältö kategorisoitiin viiteen eri sisältötyyppiin, jotka myöhemmin lisättiin luodun ostoprosessimallin eri vaiheisiin perustuen siihen, miten hyvin eri sisältötyypit tukevat kuluttajaa jokaisessa vaiheessa.
Johtopäätöksenä tutkielman analyysi osoittaa, että luomalla jokaiseen ostoprosessin vaihee-seen räätälöityä sisältöä, voidaan tukea kuluttajan ostoprosessin sujuvaa etenemistä vaiheesta toiseen. Tulokset auttavat yrityksiä ymmärtämään paremmin vaikuttajien tarjoamia resursseja ja niiden hyödyntämistä sekä tarjoavat konkreettisia työkaluja asiakaslähtöisemmän markki-noinnin luomiselle.
Tutkielma on toteutettu kirjallisuuskatsauksena, eikä sisällä empiiristä tutkimusta. Lähteinä painottuivat kansainväliset artikkelit. Tutkielmassa analysoitiin ensin ensimmäistä pääkäsi-tettä eli kuluttajan ostoprosessia. Eri ostoprosessimallien pohjalta luotiin juuri tämän tutki-muksen tavoitteita tukeva ostoprosessi. Seuraavaksi analysoitiin toista pääkäsitettä eli vaikut-tajamarkkinointia sekä vaikuttajien luomaa sisältöä. Vaikuttajan luoma sisältö kategorisoitiin viiteen eri sisältötyyppiin, jotka myöhemmin lisättiin luodun ostoprosessimallin eri vaiheisiin perustuen siihen, miten hyvin eri sisältötyypit tukevat kuluttajaa jokaisessa vaiheessa.
Johtopäätöksenä tutkielman analyysi osoittaa, että luomalla jokaiseen ostoprosessin vaihee-seen räätälöityä sisältöä, voidaan tukea kuluttajan ostoprosessin sujuvaa etenemistä vaiheesta toiseen. Tulokset auttavat yrityksiä ymmärtämään paremmin vaikuttajien tarjoamia resursseja ja niiden hyödyntämistä sekä tarjoavat konkreettisia työkaluja asiakaslähtöisemmän markki-noinnin luomiselle.