Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Sanatyypin ja kielen vaikutus änkytyksen kaltaisen puheen sujumattomuuden kohdistumiseen kaksikielisillä lapsilla

Stenberg, Wera (2025-06-18)

Sanatyypin ja kielen vaikutus änkytyksen kaltaisen puheen sujumattomuuden kohdistumiseen kaksikielisillä lapsilla

Stenberg, Wera
(18.06.2025)
Katso/Avaa
Stenberg_Wera_opinnayte.pdf (507.0Kb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025062573958
Tiivistelmä
Kaksikielisten lasten puheen sujuvuuden arviointi on haastavaa, sillä änkytyksen kaltaisen sujumattomuuden (stuttering like disfluency, SLD) määrä on korkea myös tyypillisesti kehittyvien kaksikielisten henkilöiden puheessa. Yksikielisten arviointimenetelmien soveltaminen kaksikielisten arviointiin lisää virheellisen diagnosoinnin riskiä ja vaikeuttaa vaikuttavien kuntoutusmenetelmien valintaa. Jotta tarkempia, kaksikielisen kehityksen erityispiirteet huomioivia arviointimenetelmiä voidaan kehittää, tarvitaan lisää tutkimusta kaksikielisen tyypillisen sujuvan puheen ja änkytyksen välisistä eroista ja yhtäläisyyksistä. Tämä pro gradu -tutkielma on osa SIBILS-tutkimusprojektia ja perustuu libanonilaisista kaksikielisistä lapsista (libanoninarabia-englanti, libanoninarabia-ranska) kerättyyn aineistoon. Tutkielmassa tarkastellaan sitä, onko SLD:n todennäköisyydessä kohdistua sisältösanoihin eroja CWS- (children who stutter) ja CWNS-ryhmien (children who do not stutter) tai englantia ja ranskaa puhuvien kaksikielisten lasten välillä. Kirjallisuuskatsauksissa on toistuvasti mainittu tarve tarkastella kielellisten tekijöiden vaikutusta kaksikielisten henkilöiden änkytykseen ja puheen sujumattomuuteen, mutta toistaiseksi tällaista tutkimusta on tehty vähän. Tulokset osoittavat, että SLD:n kohdistumisessa on eroja kielten (englanti vs. ranska) sekä eri kielen ja ryhmän yhdistelmien välillä. Ranskankielisessä CWNS-ryhmässä SLD kohdistui merkitsevästi todennäköisemmin sisältösanoihin kuin ranskankielisessä CWS-ryhmässä tai englanninkielisessä CWNS-ryhmässä. Tulokset tuovat lisätietoa kielten välisten rakenteellisten erojen vaikutuksista kaksikielisten henkilöiden puheen sujuvuuteen ja nostavat esiin lisätutkimuksen tarpeen aiheeseen liittyen.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit) [9498]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste