Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Kandidaatin tutkielmat (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Kandidaatin tutkielmat (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Silleistä sipuleihin : tuotteiden ja myyjien arvottaminen katukauppiaiden keskuudessa Henry Mayhew’n teoksessa London Labour and the London Poor (1851)

Helkearo, Vilma (2025-06-19)

Silleistä sipuleihin : tuotteiden ja myyjien arvottaminen katukauppiaiden keskuudessa Henry Mayhew’n teoksessa London Labour and the London Poor (1851)

Helkearo, Vilma
(19.06.2025)
Katso/Avaa
Helkearo_Vilma_opinnayte.pdf (390.0Kb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025062573825
Tiivistelmä
Tutkielmassani käsittelen 1800-luvun puolivälin Lontoon katukauppiaiden tuotteiden arvottamista sekä katukauppiaisiin tuotteiden kautta liitettyjä mielikuvia. Samalla tarkastelen näiden mielikuvien ja arvojen vaikutusta kauppiaiden sosiaalisiin suhteisiin. Noin 30 000 katukauppiaan ammattikunta tienasi elantonsa Lontoon kaduilla kalaa ja kasviksia myyden muodostaen yhtenäisiä piirteitä omaavan ryhmän. Aihe koskettaa ruoan, köyhyyden ja naiseuden historiaa.
Lähdeaineistonani toimii porvaristaustaisen Henry Mayhew’n teoksen London Labour and the London Poor (1851) ensimmäinen osateos. Alun perin kolmeosainen teos on koottu Mayhew’n 1840-luvun lopulla The Morning Chronicle -lehteen kirjoittamien artikkelien pohjalta ja kuvailee laajasti Lontoon kaduilla elänyttä väestöä. Lähestyn aihetta lähiluvun keinoin tarkastellen erityisesti tuotteisiin liitettyjä mielikuvia.
Katukauppiaat arvottivat tuotteitaan sekä positiivisesti että negatiivisesti. Tuotteen arvoon vaikuttivat muun muassa sen rahallinen arvo, tyypilliset myyjät sekä myyntikokemus. Mielikuvat olivat muuttuvia, ja sama tuote saatettiin nähdä eri tavoin. Tuotteiden kautta rakentui myös kuva itse kauppiaista. Myydyt tuotteet saattoivat kertoa myyjänsä taustasta, kyvyistä tai varallisuudesta. Samalla mielikuvat välittivät tietoa naisten ja eri etnisten ryhmien asemasta Lontoon kaduilla.
Kokoelmat
  • Kandidaatin tutkielmat (kokotekstit) [1734]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste