Sisäiset ja ulkoiset syyt korkeakoulun keskeyttämiseen Suomessa
Korpilahti, Anni (2025-06-19)
Sisäiset ja ulkoiset syyt korkeakoulun keskeyttämiseen Suomessa
Korpilahti, Anni
(19.06.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025062573858
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025062573858
Tiivistelmä
Tutkimuksessa tarkastellaan nuorten sisäisiä ja ulkoisia syitä keskeyttää korkeakouluopintonsa. Sisäiset ja ulkoiset syyt määrittyvät Ulrich Heubleinin korkeakouluopintojen keskeyttämistä koskevan teorian pohjalta. Teorian mukaan sisäiset syyt liittyvät henkilön opintoihin liittyviin omiin toimiin ja ulkoiset syyt taas liittyvät instituutioiden asettamiin olosuhteisiin. Tutkimuksessa selvitetään sekä sisäisten syiden välisiä yhteyksiä että ulkoisten syiden välisiä yhteyksiä. Lisäksi tutkitaan, pitävätkö keskeyttäneet keskimäärin sisäisiä vai ulkoisia syitä merkittävämpinä keskeyttämisen syinä. Korkeakoulun keskeyttäminen on tärkeä aihe, jota tarkastelemalla voidaan löytää ratkaisuja keskeyttämiseen liittyviin ongelmiin sekä ymmärtää keskeyttäneitä paremmin.
Tutkimusaineistona on nuorisobarometri vuodelta 2017, jossa on kysytty nuorilta opintojen keskeyttämisestä ja keskeyttämisen syistä. Tämä nuorisobarometri sisältää erilaisia korkeakoulun keskeyttämisen syitä, jotka tutkimuksessa jaetaan sisäisiin ja ulkoisiin syihin. Syiden välisiä yhteyksiä tarkastellaan korrelaatiomatriisin avulla. Sisäisten ja ulkoisten syiden merkittävyyden vertailu suoritetaan riippuvien otosten t-testillä.
Tuloksissa havaitaan useita yhteyksiä keskeyttämisen syiden välillä. Esimerkiksi sisäisten syiden yhteyksiä tarkastellessa havaitaan, että opinnoissa jälkeen jääminen on kohtalaisen vahvassa yhteydessä heikon opintomenestyksen ja koulun ulkopuolisten asioiden liiallisen pohtimisen kanssa. Ulkoisiakin syitä tutkiessa löytyy useita yhteyksiä eri väitteiden välillä. Esimerkiksi sosiaalisiin suhteisiin liittyvien syiden, kuten kavereiden puutteen ja oppilaiden välisen huonon ilmapiirin, väliltä löytyy yhteyksiä. Lisäksi tutkimuksen tuloksissa havaitaan, että keskeyttäneet pitävät keskimäärin sisäisiä syitä merkittävämpinä keskeyttämisen syinä kuin ulkoisia syitä. Eron suuruutta voidaan kuitenkin pitää pienenä.
Tutkimusaineistona on nuorisobarometri vuodelta 2017, jossa on kysytty nuorilta opintojen keskeyttämisestä ja keskeyttämisen syistä. Tämä nuorisobarometri sisältää erilaisia korkeakoulun keskeyttämisen syitä, jotka tutkimuksessa jaetaan sisäisiin ja ulkoisiin syihin. Syiden välisiä yhteyksiä tarkastellaan korrelaatiomatriisin avulla. Sisäisten ja ulkoisten syiden merkittävyyden vertailu suoritetaan riippuvien otosten t-testillä.
Tuloksissa havaitaan useita yhteyksiä keskeyttämisen syiden välillä. Esimerkiksi sisäisten syiden yhteyksiä tarkastellessa havaitaan, että opinnoissa jälkeen jääminen on kohtalaisen vahvassa yhteydessä heikon opintomenestyksen ja koulun ulkopuolisten asioiden liiallisen pohtimisen kanssa. Ulkoisiakin syitä tutkiessa löytyy useita yhteyksiä eri väitteiden välillä. Esimerkiksi sosiaalisiin suhteisiin liittyvien syiden, kuten kavereiden puutteen ja oppilaiden välisen huonon ilmapiirin, väliltä löytyy yhteyksiä. Lisäksi tutkimuksen tuloksissa havaitaan, että keskeyttäneet pitävät keskimäärin sisäisiä syitä merkittävämpinä keskeyttämisen syinä kuin ulkoisia syitä. Eron suuruutta voidaan kuitenkin pitää pienenä.