Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Visuaalisen, auditiivisen ja auditiivisvisuaalisen vihjeen vaikutus brittienglannin vokaalien tuottoon suomea äidinkielenään puhuvilla yläkouluikäisillä

Junnila, Olivia; Saari, Venla (2025-06-18)

Visuaalisen, auditiivisen ja auditiivisvisuaalisen vihjeen vaikutus brittienglannin vokaalien tuottoon suomea äidinkielenään puhuvilla yläkouluikäisillä

Junnila, Olivia
Saari, Venla
(18.06.2025)
Katso/Avaa
Junnila_Olivia_Saari_Venla_opinnayte.pdf (1.097Mb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025062674662
Tiivistelmä
Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää, miten auditiiviset, visuaaliset ja auditiivisvisuaaliset vihjeet vaikuttavat brittienglannin vokaalien tuottoon suomea äidinkielenään puhuvilla yläkouluikäisillä. Lisäksi tutkielman tarkoituksena oli selvittää, mitkä annetuista vihjeistä tukevat parhaiten brittienglannin vokaalien natiivinkaltaista tuottoa. Tutkimuksen tulokset tarjoavat tietoa erilaisten vihjeiden vaikutuksesta vieraan kielen ääntämiseen, ja tuloksia voidaan soveltaa vieraan kielen opetusmenetelmien arvioinnissa.

Tutkimukseen osallistui 32 äidinkielenään suomea puhuvaa 14–16-vuotiasta nuorta. Tutkimuksen osallistujat jaettiin auditiivisen vihjeen (n=11), visuaalisen vihjeen (n=11) ja auditiivisvisuaalisen vihjeen ryhmään (n=10). Tutkittaville esitettiin 20 yksitavuista englanninkielistä sanaa, joissa esiintyi 10 brittienglannin vokaalia. Tutkittavat joko näkivät, kuulivat tai kuulivat ja näkivät esitettävät sanat ryhmän mukaisesti. Tutkittavien tehtävänä oli tuottaa esitetyt sanat itse. Tutkittavien tuottamien sanojen vokaalien F1- (suppeus–väljyys) ja F2-arvojen (takaisuus–etisyys) keskiarvoja verrattiin ryhmien välillä ja natiiviryhmän tuottamien vokaalien formanttiarvoihin.

Tilastoanalyysin tulosten perusteella suomea äidinkielenään puhuvien ryhmien välillä havaittiin tilastollisesti merkitsevä ero vain sanan ”hud” /ʌ/-vokaalissa. Kun suomea äidinkielenään puhuvia verrattiin brittienglannin natiivipuhujiin, merkitseviä eroja oli vokaalien /i:/, /u:/, /ɔ:/, /ʌ/ ja /ɒ/ tuotossa. Tulosten perusteella pelkällä vihjeellä ei ole vahvaa vaikutusta siihen, miten suomea äidinkielenään puhuvat yläkouluikäiset tuottavat brittienglannin vokaaleja. Tutkimuksen osallistujat tuottivat suurimman osan brittienglannin vokaaleista natiivinkaltaisesti ryhmästä riippumatta.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit) [9519]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste