Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (rajattu näkyvyys)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (rajattu näkyvyys)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Consumers and modern slavery : How consumers perceive their role in modern slavery

Monto, Venla (2025-06-23)

Consumers and modern slavery : How consumers perceive their role in modern slavery

Monto, Venla
(23.06.2025)
Katso/Avaa
Monto_Venla_opinnayte.pdf (1.012Mb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025062674911
Tiivistelmä
Modern slavery has been around for years, but it has been gaining more attention recently. Modern slavery is a human rights issue that is widespread around the globe and influences the lives of many people. The role of consumers has been investigated and they are one of the key actors in modern slavery, since they create the demand that companies are providing supply for. While the role of consumers in modern slavery has been investigated previously, the perspectives of consumers themselves has been widely overlooked. Therefore, this research aims to find out how consumers perceive their role in modern slavery as well as what they think about their responsibility regarding the whole issue.
This thesis further dives into how consumers see their role in all this. By using a qualitative research design with semi-structured interviews, it aims to gain a deeper understanding of the perceptions of individuals. Qualitative research and the interviews allow the participants to share their thoughts in-depth. The sample of this research consists of Finnish consumers who were willing to share their thoughts regarding the topic. Factors that were taken into consideration when choosing the participants were educational background and gender.
The findings of the study reveal the thoughts of consumers regarding modern slavery. Generally, consumers recognize modern slavery and know what it is, but their understanding of the extent of it is somewhat limited. Also, the geographical wideness of it was a surprise to many participants. When it comes to responsibility, consumers tend to shift the responsibility to companies instead of recognizing their own responsibility. They expect businesses to be responsible and offer products that are ethically made. Governments and other international organizations were not seen as responsible but rather as sources of information and having a more legislative and regulative role.
To conclude, this research states that consumers are knowledgeable of modern slavery and recognize the influence of their decisions. However, the responsibility side of the issue is seen to be more on companies’ side. Furthermore, consumers find it somewhat difficult to recognize the correct information provided by companies, which makes it difficult to consume ethically.
 
Modernia orjuutta on esiintynyt jo vuosien ajan, mutta viime aikoina se on saanut yhä enemmän huomiota. Tällaiset ihmisoikeuksiin liittyvät ongelmat ovat läsnä ympäri maailmaa ja vaikuttavat monien ihmisten elämään. Kuluttajat ovat yksi keskeisistä toimijoista modernissa orjuudessa, sillä he luovat kysynnän, johon yritykset vastaavat tarjonnalla. Kuluttajien roolia on tutkittu, ja sitä pidetään merkittävänä, koska he ovat lopulta ne, jotka kuluttavat. Tämä tutkimus pyrkii kuitenkin selvittämään, miten kuluttajat itse kokevat roolinsa modernissa orjuudessa ja kuinka he näkevät oman vastuunsa tässä ilmiössä.
Tämä pro gradu -tutkielma syventyy tarkemmin siihen, miten kuluttajat näkevät oman roolinsa tässä kokonaisuudessa. Laadullista tutkimusmenetelmää ja puolistrukturoituja haastatteluja hyödyntäen pyritään saamaan syvällisempää ymmärrystä yksilöiden näkemyksistä. Laadullinen tutkimus ja haastattelut antavat osallistujille mahdollisuuden jakaa heidän ajatuksiaan perusteellisesti. Tutkimuksen otos koostuu suomalaisista kuluttajista, jotka olivat halukkaita jakamaan näkemyksiään aiheesta. Osallistujia valittaessa huomioon otettiin muun muassa koulutustausta ja sukupuoli.
Tutkimuksen tulokset paljastavat kuluttajien ajatuksia modernista orjuudesta. Yleisesti ottaen kuluttajat tunnistavat modernin orjuuden ja tietävät, mitä se on, mutta sen laajuuden ymmärtäminen on osittain puutteellista. Myös sen maantieteellinen laajuus yllätti monet osallistujista. Vastuun näkökulmasta kuluttajat siirtävät vastuuta usein yrityksille sen sijaan, että tunnistaisivat oman vastuunsa. Kuluttajat odottavat yritysten olevan vastuullisia ja tarjoavan eettisesti valmistettuja tuotteita. Hallitusten ja muiden kansainvälisten järjestöjen roolia ei nähdä niin merkityksellisenä kuin yritysten, vaan pikemminkin ne nähdään informaation lähteinä ja lainsäädännön sekä sääntelyn luojina.
Yhteenvetona voidaan todeta, että kuluttajilla ovat tietoisia modernista orjuudesta ja he tunnistavat päätöstensä vaikutukset. Vastuu nähdään kuitenkin olevan enemmän yritysten harteilla. Kuluttajien on vaikea tunnistaa yritysten tarjoaman tiedon paikkansapitävyyttä, mikä vaikeuttaa eettistä kuluttamista.
 
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (rajattu näkyvyys) [5165]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste