Moniammatillisen yhteistyön koettu merkitys ja vaikutus luokanopettajien työssä - kontekstina opiskeluhuoltopalvelut
Pajunen, Minna (2025-06-06)
Moniammatillisen yhteistyön koettu merkitys ja vaikutus luokanopettajien työssä - kontekstina opiskeluhuoltopalvelut
Pajunen, Minna
(06.06.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025063076051
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025063076051
Tiivistelmä
Tässä opinnäytteessä on tarkasteltu moniammatillisen yhteistyön koettua merkitystä ja vaikutusta luokanopettajien työssä opiskeluhuoltopalveluiden kontekstissa. Moniammatillista yhteistyötä on tarkasteltu luokanopettajien näkökulmasta opiskeluhuollon ollessa viitekehyksenä. Työssä on pyritty avaamaan opiskeluhuollon toimintaperiaatteita ja toteuttamistapoja.
Tutkimuskysymyksillä on haettu vastauksia siihen, miten luokanopettajat ovat kokeneet moniammatillisen yhteistyön merkityksen ja vaikutuksen suhteessa opettajuuteensa, millaisen moniammatillisen yhteistyön he ovat kokeneet heitä eniten hyödyttävän ja miten 1.1.2023 voimaan tullut hyvinvointialuemuutos oli vaikuttanut heidän työhönsä.
Tutkimusmenetelmänä oli laadullinen sisällönanalyysi ja aineistonkeruumenetelmänä oli haastattelu. Tutkimuksen tulos kertoi moniammatillisen yhteistyön olevan merkittävä tuki luokanopettajille ja yhteistyö koettiin tärkeäksi. Luokanopettajien koulutusta toivottiin kehitettävän siten, että moniammatilliseen yhteistyöhön saataisiin enemmän valmiuksia jo opintojen aikana.
Hyvinvointialuemuutoksella ei koettu olleen suurta vaikutusta moniammatilliseen yhteistyöhön eikä luokanopettajien työhön. Tutkimus tehtiin hyvinvointialuemuutoksen voimaan tulon ensivaiheessa, mikä mahdollisesti vaikutti siihen, että vaikutuksia ei koettu merkittäviksi. Jatkotutkimuksena esitän, että hyvinvointialuemuutoksen oltua voimassa yli kahden vuoden ajan, tarkasteltaisiin sen mahdollisia vaikutuksia moniammatilliseen yhteistyöhön ja luokanopettajien työhön.
Tutkimuskysymyksillä on haettu vastauksia siihen, miten luokanopettajat ovat kokeneet moniammatillisen yhteistyön merkityksen ja vaikutuksen suhteessa opettajuuteensa, millaisen moniammatillisen yhteistyön he ovat kokeneet heitä eniten hyödyttävän ja miten 1.1.2023 voimaan tullut hyvinvointialuemuutos oli vaikuttanut heidän työhönsä.
Tutkimusmenetelmänä oli laadullinen sisällönanalyysi ja aineistonkeruumenetelmänä oli haastattelu. Tutkimuksen tulos kertoi moniammatillisen yhteistyön olevan merkittävä tuki luokanopettajille ja yhteistyö koettiin tärkeäksi. Luokanopettajien koulutusta toivottiin kehitettävän siten, että moniammatilliseen yhteistyöhön saataisiin enemmän valmiuksia jo opintojen aikana.
Hyvinvointialuemuutoksella ei koettu olleen suurta vaikutusta moniammatilliseen yhteistyöhön eikä luokanopettajien työhön. Tutkimus tehtiin hyvinvointialuemuutoksen voimaan tulon ensivaiheessa, mikä mahdollisesti vaikutti siihen, että vaikutuksia ei koettu merkittäviksi. Jatkotutkimuksena esitän, että hyvinvointialuemuutoksen oltua voimassa yli kahden vuoden ajan, tarkasteltaisiin sen mahdollisia vaikutuksia moniammatilliseen yhteistyöhön ja luokanopettajien työhön.