Äitien näkemyksiä alakoulun oppilasarvioinnista
Mäkinen, Elina (2025-06-11)
Äitien näkemyksiä alakoulun oppilasarvioinnista
Mäkinen, Elina
(11.06.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025063076063
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025063076063
Tiivistelmä
Arviointi on osa koulun arkea, jonka avulla opettaja tukee ja ohjaa oppilaidensa oppimista. Oppilaan arviointi koskee myös oppilaiden huoltajia. Suomessa ja ulkomailla on kuitenkin tutkittu varsin vähän huoltajien näkemyksiä arvioinnista. Monet huoltajat ymmärtävät kouluissa tehtävän arvioinnin oppilaan kasvun ja oppimisen tukemiseksi. Tässä tutkimuksessa selvitetään äitien näkemyksiä alakoulun arvioinnista.
Tutkimukseen pyrittiin alun perin saamaan vastauksia sekä äideiltä että isiltä. Tutkimukseen ei heti kuitenkaan saatu riittävästi vastauksia Vanhempainliiton sivulla olleeseen kyselyyn. Tämän vuoksi kysely laitettiin myös Turun seudun mamit Facebook ryhmään. Tätä kautta saatiin riittävästi vastauksia. Tutkimuksen näkökulmaksi valikoitui tästä syystä äitien näkökulma. Tutkimuksen kyselyyn vastasi 118 äitiä ja yksi isä. Kyselyn äideistä 70 % koki saavansa riittävästi tietoa lapsensa edistymisestä koulussa. Äidit saavat tietoa Wilman, kokeiden, arviointikeskustelun ja todistusten avulla. Arvioinnin tärkeimpiä tehtäviä äitien mukaan on tilannetiedon saaminen sekä oppilaan kehittyminen.
Tutkimuksen aikana heräsi mielenkiinto isien näkemyksiä kohtaan. Kodin ja koulun välisen yhteistyön kehittämisessä on tärkeää, miten isiä saataisiin enemmän mukaan yhteistyöhön. Isissä on käyttämätöntä potentiaalia, jota voitaisiin hyödyntää kodin ja koulun yhteistyössä.
Tutkimukseen pyrittiin alun perin saamaan vastauksia sekä äideiltä että isiltä. Tutkimukseen ei heti kuitenkaan saatu riittävästi vastauksia Vanhempainliiton sivulla olleeseen kyselyyn. Tämän vuoksi kysely laitettiin myös Turun seudun mamit Facebook ryhmään. Tätä kautta saatiin riittävästi vastauksia. Tutkimuksen näkökulmaksi valikoitui tästä syystä äitien näkökulma. Tutkimuksen kyselyyn vastasi 118 äitiä ja yksi isä. Kyselyn äideistä 70 % koki saavansa riittävästi tietoa lapsensa edistymisestä koulussa. Äidit saavat tietoa Wilman, kokeiden, arviointikeskustelun ja todistusten avulla. Arvioinnin tärkeimpiä tehtäviä äitien mukaan on tilannetiedon saaminen sekä oppilaan kehittyminen.
Tutkimuksen aikana heräsi mielenkiinto isien näkemyksiä kohtaan. Kodin ja koulun välisen yhteistyön kehittämisessä on tärkeää, miten isiä saataisiin enemmän mukaan yhteistyöhön. Isissä on käyttämätöntä potentiaalia, jota voitaisiin hyödyntää kodin ja koulun yhteistyössä.