Tunnekasvatus varhaiskasvatuksessa: opettajan rooli arkisen tunnekasvatuksen tukijana
Kuitunen, Anni (2025-06-26)
Tunnekasvatus varhaiskasvatuksessa: opettajan rooli arkisen tunnekasvatuksen tukijana
Kuitunen, Anni
(26.06.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025063075988
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025063075988
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen opettajan kokemuksia arjen pedagogisessa toiminnassa lapsen tunnekasvatuksen tukijana toimimisesta. Lisäksi tässä tutkimuksessa selvitetään opettajien käyttämiä tai nimeämiä lapsen tunnekasvatusta tukevia menetelmiä/materiaaleja.
Tutkimus oli luonteeltaan kvalitatiivinen tutkimus ja se on toteutettu kyselylomakkeella. Kyselyyn vastasi neljä Uudellamaalla toimivaa varhaiskasvatuksen opettajaa.
Tutkimustulosten perusteella opettajat kokivat tunnekasvattamisen isoksi osaksi arkea ja pitivät rooliaan siinä tärkeänä. Opettajien mielestä materiaalia tunnekasvatuksen opettamiseen löytyy paljon, mutta siihen tutustumiseen tarvitaan aikaa. Arjessa opettajat nimesivät tärkeiksi tunnekasvatuksen keinoiksi kuuntelemisen, tunteiden nimeämisen ja niistä yhdessä selviämisen. Opettajat mainitsivat myös monia eri materiaaleja, joita käyttävät arjessa tunnekasvatuksen tukena.
Tutkimus oli luonteeltaan kvalitatiivinen tutkimus ja se on toteutettu kyselylomakkeella. Kyselyyn vastasi neljä Uudellamaalla toimivaa varhaiskasvatuksen opettajaa.
Tutkimustulosten perusteella opettajat kokivat tunnekasvattamisen isoksi osaksi arkea ja pitivät rooliaan siinä tärkeänä. Opettajien mielestä materiaalia tunnekasvatuksen opettamiseen löytyy paljon, mutta siihen tutustumiseen tarvitaan aikaa. Arjessa opettajat nimesivät tärkeiksi tunnekasvatuksen keinoiksi kuuntelemisen, tunteiden nimeämisen ja niistä yhdessä selviämisen. Opettajat mainitsivat myös monia eri materiaaleja, joita käyttävät arjessa tunnekasvatuksen tukena.