Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Karvakuonot koulussa – Koira-avusteinen pedagogiikka suomalaisten peruskoulujen arjessa

Niemelä, Henna-Riikka (2025-06-13)

Karvakuonot koulussa – Koira-avusteinen pedagogiikka suomalaisten peruskoulujen arjessa

Niemelä, Henna-Riikka
(13.06.2025)
Katso/Avaa
Niemela_Henna-Riikka_opinnayte.pdf (926.4Kb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025070377142
Tiivistelmä
Tämä pro gradu -tutkielma tarkastelee koira-avusteisen pedagogiikan mahdollisuuksia suomalaisten peruskoulujen opetuksessa. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää suomalaisten peruskoulujen tapoja toteuttaa koira-avusteista pedagogiikkaa. Lisäksi tutkimuksessa käsitellään suomalaisissa peruskouluissa työskentelevien opettajien kohtaamia koira-avusteisen pedagogiikan hyötyjä sekä haasteita. Tämä tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka aineisto kerättiin puolistrukturoidulla haastattelulla. Haastatteluihin osallistuivat kuusi eri puolilla Suomea työskentelevää opettajaa, jotka hyödyntävät työssään koira-avusteista pedagogiikkaa. Aineisto litteroitiin hyödyntäen tiivistettyä litterointia, jossa täytesanat jätetään pois haastattelun kirjallisesta muodosta. Tämän jälkeen tiivistetty litterointiaineisto analysoitiin laadullisella sekä teorialähtöisellä sisällönanalyysilla laadukkaan aineiston käsittelyn varmistamiseksi. Tämän tutkimuksen tulokset osoittavat, että koira-avusteisen pedagogiikan tuominen koulumaailmaan vaatii useita järjestelyjä ja paljon suunnittelua opettajalta jo etukäteen. Tulokset osoittavat myös, että koiran läsnäololla on positiivinen yhteys oppilaiden motivaatioon, oppimiseen sekä sosiaalisten taitojen kehittymiseen. Koiran tuominen kouluun voi tuoda myös haasteita allergioiden, uskonnollisten tai kulttuurillisten syiden sekä koira-avusteisen menetelmän kuormittavuuden myötä. Tutkimuksen tulokset osoittavat kuitenkin, että koira-avusteisella pedagogiikalla on mahdollisuuksia koulumaailmassa. Tuloksia voidaan hyödyntää koira-avusteisen pedagogiikan kehittämisessä sekä laajentamisessa suomalaisessa koulukontekstissa.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit) [9570]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste