Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (rajattu näkyvyys)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (rajattu näkyvyys)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Sisäisen viestinnän rooli työntekijäkokemuksen rakentumisessa monikansallisen konsernin tytäryhtiöissä

Tolonen, Tessa (2025-06-24)

Sisäisen viestinnän rooli työntekijäkokemuksen rakentumisessa monikansallisen konsernin tytäryhtiöissä

Tolonen, Tessa
(24.06.2025)
Katso/Avaa
Tolonen_Tessa_gradu.pdf (1.969Mb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025070377130
Tiivistelmä
Tutkielman tarkoituksena oli tarkastella monikansallisen konsernin (MNC) sisäisen viestinnän vaikutuksia työntekijäkokemuksen rakentumisessa konsernin tytäryhtiöissä. Tutkielman tarkoitusta lähdettiin tarkastelemaan kahden osakysymyksen avulla:
1. Mistä MNC:n työntekijäkokemus koostuu?
2. Miten MNC:n sisäinen viestintä voi vaikuttaa työntekijäkokemukseen?
Tutkimusongelmien tarkastelu aloitettiin muodostamalla tutkimuksen teoreettinen viitekehys aiemman kirjallisuuden pohjalta. Teoreettinen viitekehys tarkasteli MNC:lle ominaisia haasteita työnantajayrityksenä, työntekijäkokemuksen rakentumista MNC:ssä sekä sisäisen viestinnän tavoitteita MNC:n haasteiden hillitsemisessä.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena, jossa haastateltiin yhdysvaltalaisen MNC:n Suomen tytäryhtiöissä ja toimipaikoilla työskenteleviä henkilöitä. Haastatteluaineisto analysoitiin abduktiivisesti yhdistämällä teoriasta nousseita teemoja ja aineistosta nousseita teemoja.
Tutkimuksen keskeisiä havaintoja oli, että sisäinen viestintä vaikuttaa työntekijäkokemukseen ja tyytyväisyyteen monella tapaa. Tehokas ja tavoittava viestintä lisäsi tyytyväisyyttä ja sitoutumista, kun taas kielelliset ja kulttuuriset erot sekä informaatiotulva lisäsivät turhautumista ja tyytymättömyyden tunnetta. Viestinnän kohdentaminen, ymmärrettävyys ja tavoittavuus nousivat tyytyväisyyden keskeisiksi tekijöiksi. Keskeistä tutkimuksessa oli työntekijän roolin vaikutus kokemukseen viestinnästä – globaaleissa ja paikallisissa rooleissa koettiin viestintä eri tavalla.
Tutkimuksen tuloksista johdettiin aihepiirille jatkotutkimusehdotukset sekä liikkeenjohdolle suosituksia MNC:n sisäisen viestinnän kehittämisestä työntekijöiden näkökulmasta.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (rajattu näkyvyys) [5164]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste