"Tunnetuki on minunkin mielestäni ehdottomasti yksi opettajan taitojen kulmakivistä" : Luokanopettajaopiskelijoiden ajatuksia tunnetuesta ja siinä kehittymisestä
Auremaa, Julia; Kesäniemi, Maija (2025-06-30)
"Tunnetuki on minunkin mielestäni ehdottomasti yksi opettajan taitojen kulmakivistä" : Luokanopettajaopiskelijoiden ajatuksia tunnetuesta ja siinä kehittymisestä
Auremaa, Julia
Kesäniemi, Maija
(30.06.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025070477614
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025070477614
Tiivistelmä
Aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että opettajan laadukas tunnetuki tukee oppilaiden oppimista, joten tunnetukea voidaan pitää keskeisenä osana opettajan osaamista. Koska tunnetukea pidetään harjoiteltavana taitona, on tärkeää syventyä jo luokanopettajaopiskelijoiden tunnetukivalmiuksiin. Ensimmäisessä tutkimusongelmassa pyrittiin selvittämään, millaisia ajatuksia luokanopettajaopiskelijoilla on tunnetuesta. Tunnetukea lähestyttiin Piantan ym. (2008) tunnetukiluokittelun mukaisesti myönteisen ilmapiirin, kielteisen ilmapiirin, opettajan sensitiivisyyden ja oppilaiden näkökulmien huomioimisen ulottuvuuksien kautta. Toisessa tutkimusongelmassa tarkasteltiin, millaisia ajatuksia opiskelijoilla on tunnetuessa kehittymisestä. Tunnetuessa kehittymistä lähestyttiin opettajan ammatillisen toimijuuden kautta, joka on osoitettu keskeiseksi kyvyksi opettajien oppimiselle uran alkuvaiheessa. Ammatillista toimijuutta tarkasteltiin motivaation, minäpystyvyyden kokemusten ja tunnetuessa kehittymisen strategioiden näkökulmasta.
Aineistona hyödynnettiin EduRESCUE-tutkimushankkeen aineistoa. Tutkimukseen osallistui 38 Turun yliopiston toisen vuosikurssin luokanopettajaopiskelijaa. Aineisto on kerätty keväällä 2024 opettajan vuorovaikutustaitoihin keskittyvän opintojakson aikana. Aineistona hyödynnettiin opiskelijoiden kirjoittamia tunnetukikuvauksia, jotka analysoitiin teorialähtöisen ja teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla.
Opiskelijoiden ajatuksia tarkasteltaessa havaittiin, että he lähestyivät tunnetukea eniten opettajan sensitiivisyyden kautta. Tulokset osoittivat, että kielteistä ilmapiiriä ja oppilaiden näkökulmien huomioimista tuotiin hyvin vähän esille. Tarkasteltaessa opiskelijoiden ajatuksia tunnetuesta kehittymisestä havaittiin, että opiskelijat pitivät tunnetukea tärkeänä, tunnistivat omaa tunnetukiosaamistaan sekä erilaisia strategioita sen kehittämiseen.
Koska sensitiivisyyden ulottuvuus korostui muiden ulottuvuuksien jäädessä vähemmälle huomiolle, nähdään keskeiseksi, että luokanopettajakoulutuksessa tuettaisiin opiskelijoiden ymmärrystä kaikkien tunnetuen ulottuvuuksien huomioimisen tärkeydestä. Tämän voidaan nähdä edistävän opiskelijoiden tasapainoisen tunnetukiosaamisen kehittymistä. Koska opiskelijat pitivät tunnetukea tärkeänä, tunnistivat omaa tunnetukiosaamistaan sekä erilaisia kehittymistä tukevia strategioita, voidaan katsoa, että opiskelijoilla on valmiuksia oman tunnetukiosaamisen kehittämiseen. Näiden valmiuksien tukemiseksi pidetään olennaisena, että opettajankoulutuksessa varmistetaan tunnetuen riittävä käsittely ja mahdollistetaan tilaisuuksia sen harjoitteluun.
Aineistona hyödynnettiin EduRESCUE-tutkimushankkeen aineistoa. Tutkimukseen osallistui 38 Turun yliopiston toisen vuosikurssin luokanopettajaopiskelijaa. Aineisto on kerätty keväällä 2024 opettajan vuorovaikutustaitoihin keskittyvän opintojakson aikana. Aineistona hyödynnettiin opiskelijoiden kirjoittamia tunnetukikuvauksia, jotka analysoitiin teorialähtöisen ja teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla.
Opiskelijoiden ajatuksia tarkasteltaessa havaittiin, että he lähestyivät tunnetukea eniten opettajan sensitiivisyyden kautta. Tulokset osoittivat, että kielteistä ilmapiiriä ja oppilaiden näkökulmien huomioimista tuotiin hyvin vähän esille. Tarkasteltaessa opiskelijoiden ajatuksia tunnetuesta kehittymisestä havaittiin, että opiskelijat pitivät tunnetukea tärkeänä, tunnistivat omaa tunnetukiosaamistaan sekä erilaisia strategioita sen kehittämiseen.
Koska sensitiivisyyden ulottuvuus korostui muiden ulottuvuuksien jäädessä vähemmälle huomiolle, nähdään keskeiseksi, että luokanopettajakoulutuksessa tuettaisiin opiskelijoiden ymmärrystä kaikkien tunnetuen ulottuvuuksien huomioimisen tärkeydestä. Tämän voidaan nähdä edistävän opiskelijoiden tasapainoisen tunnetukiosaamisen kehittymistä. Koska opiskelijat pitivät tunnetukea tärkeänä, tunnistivat omaa tunnetukiosaamistaan sekä erilaisia kehittymistä tukevia strategioita, voidaan katsoa, että opiskelijoilla on valmiuksia oman tunnetukiosaamisen kehittämiseen. Näiden valmiuksien tukemiseksi pidetään olennaisena, että opettajankoulutuksessa varmistetaan tunnetuen riittävä käsittely ja mahdollistetaan tilaisuuksia sen harjoitteluun.