Biokaasu ja raskas liikenne Suomessa : Verkoston analyysi ja uusien jakeluasemien sijoittaminen
Jäppinen, Topias (2025-06-16)
Biokaasu ja raskas liikenne Suomessa : Verkoston analyysi ja uusien jakeluasemien sijoittaminen
Jäppinen, Topias
(16.06.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025072879472
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025072879472
Tiivistelmä
Biopolttoaineilla, ja erityisesti biokaasulla, on merkittävä rooli siirtymisessä puhtaampaan liikenteeseen raskaassa liikenteessä. Biokaasu vähentää riippuvuutta fossiilisista tuontipolttoaineista ja edistää energiaomavaraisuutta. Suomessa biokaasun mahdollisuudet nähdään erityisesti raskaassa liikenteessä, jossa biokaasun kysynnän ennustetaan kasvavan jopa 30-kertaiseksi vuoteen 2040 mennessä. Näin ollen biokaasun jakeluinfrastruktuurin kehittäminen nousee keskeiseksi kysymykseksi kestävän liikenteen edistämisessä.
Tutkimukseni tavoitteena on selvittää, kuinka hyvin Suomen nykyinen biokaasun jakeluasemaverkosto palvelee raskaan liikenteen tarpeita ja mihin uusia jakeluasemia kannattaisi sijoittaa. Analysoin Suomen biokaasun jakeluinfrastruktuurin nykytilaa raskaan liikenteen osalta. Pyrin selvittämään jakeluverkoston kattavuutta ja tunnistamaan ne alueet, joille uusien jakeluasemien sijoittaminen olisi perusteltua. Hyödynnän paikkatietomenetelmiä ja yrityshaastatteluja kartoittaakseni reittien ja asemien vastaavuutta sekä yritysten näkemyksiä tankkausverkoston riittävyydestä. Tulokset voivat tukea biokaasun käytön kasvua ja kestävän liikenteen tavoitteita Suomessa.
Aineistoina käytän väyläviraston päällystettyjen teiden liikennemäärätietoja, Digiroadin koko suomen tieverkostoa, sekä biokaasun jakeluasemien ja tuotantolaitosten sijainteja. Analyysimenetelmänä käytän verkostoanalyysiä, jonka avulla arvioin jakeluasemien saavutettavuutta suhteessa raskaan liikenteen keskimääräisiin liikennemääriin. Tämän lisäksi tarkastelen laatimallani kyselyn avulla yritysten näkemyksiä ja kokemuksia biokaasun käytöstä. Analysoin yritysten vastaukset aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Tarkoituksenani on ymmärtää ja tunnistaa, mitkä tekijät vaikuttavat yritysten päätöksiin siirtyä biokaasun käyttöön raskaassa liikenteessä ja kuinka suurta painoarvoa eri tekijöille annetaan. Lopuksi yhdistän paikkatietoanalyyseistä ja haastatteluista saadut vastaukset monikriteerisen päätöksenteon ja painotetun päällekkäisanalyysin avulla, Näin voin tunnistaa ne sijainnit, joissa uusien jakeluasemien perustaminen olisi liikennemäärien ja yritysten vastausten kannalta perusteltua.
Paikkatietoanalyysien perusteella jakeluasemaverkosto on varsin kattava Etelä-Suomessa, erityisesti pääteiden varsilla. Sen sijaan puutteita havaitaan länsirannikolla, Turun ja Tampereen välillä, Tampereen ja Jyväskylän välillä, Jyväskylän ja Oulun välillä sekä Itä-Suomessa. Näitä katvealueita vahvistaa yritysten vastaukset, joiden mukaan puutteita koetaan erityisesti juuri Itä-Suomessa ja länsirannikolla.
Yritysten vastauksissa korostuvat erityisesti ympäristötekijät, kuten päästöjen vähentäminen ja ekologisuuden merkitys asiakkaille. Lisäksi polttoaineen hinta ja toimiva jakeluverkosto nähdään keskeisinä, ja biokaasuinvestointien katsotaan riippuvan verkoston kehityksestä. Monet yritykset suunnittelevat biokaasuajoneuvojen hankintaa, mutta päätökset ovat kuitenkin sidoksissa jakeluinfrastruktuurin kattavuuteen ja luotettavuuteen.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että yritysten tärkeinä pitämät tieosuudet ovat hyvin linjassa nykyisen jakeluverkoston kanssa. Kuitenkin verkoston laajentaminen katvealueille, kuten länsirannikolle, Itä- Suomeen ja osittain Keski-Suomeen, parantaisi biokaasualan ennustettavuutta ja vakautta. Tämä kannustaisi yrityksiä investoimaan biokaasukalustoon ja edistäisi kestävän liikenteen ilmastotavoitteita.
Tutkimukseni tavoitteena on selvittää, kuinka hyvin Suomen nykyinen biokaasun jakeluasemaverkosto palvelee raskaan liikenteen tarpeita ja mihin uusia jakeluasemia kannattaisi sijoittaa. Analysoin Suomen biokaasun jakeluinfrastruktuurin nykytilaa raskaan liikenteen osalta. Pyrin selvittämään jakeluverkoston kattavuutta ja tunnistamaan ne alueet, joille uusien jakeluasemien sijoittaminen olisi perusteltua. Hyödynnän paikkatietomenetelmiä ja yrityshaastatteluja kartoittaakseni reittien ja asemien vastaavuutta sekä yritysten näkemyksiä tankkausverkoston riittävyydestä. Tulokset voivat tukea biokaasun käytön kasvua ja kestävän liikenteen tavoitteita Suomessa.
Aineistoina käytän väyläviraston päällystettyjen teiden liikennemäärätietoja, Digiroadin koko suomen tieverkostoa, sekä biokaasun jakeluasemien ja tuotantolaitosten sijainteja. Analyysimenetelmänä käytän verkostoanalyysiä, jonka avulla arvioin jakeluasemien saavutettavuutta suhteessa raskaan liikenteen keskimääräisiin liikennemääriin. Tämän lisäksi tarkastelen laatimallani kyselyn avulla yritysten näkemyksiä ja kokemuksia biokaasun käytöstä. Analysoin yritysten vastaukset aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Tarkoituksenani on ymmärtää ja tunnistaa, mitkä tekijät vaikuttavat yritysten päätöksiin siirtyä biokaasun käyttöön raskaassa liikenteessä ja kuinka suurta painoarvoa eri tekijöille annetaan. Lopuksi yhdistän paikkatietoanalyyseistä ja haastatteluista saadut vastaukset monikriteerisen päätöksenteon ja painotetun päällekkäisanalyysin avulla, Näin voin tunnistaa ne sijainnit, joissa uusien jakeluasemien perustaminen olisi liikennemäärien ja yritysten vastausten kannalta perusteltua.
Paikkatietoanalyysien perusteella jakeluasemaverkosto on varsin kattava Etelä-Suomessa, erityisesti pääteiden varsilla. Sen sijaan puutteita havaitaan länsirannikolla, Turun ja Tampereen välillä, Tampereen ja Jyväskylän välillä, Jyväskylän ja Oulun välillä sekä Itä-Suomessa. Näitä katvealueita vahvistaa yritysten vastaukset, joiden mukaan puutteita koetaan erityisesti juuri Itä-Suomessa ja länsirannikolla.
Yritysten vastauksissa korostuvat erityisesti ympäristötekijät, kuten päästöjen vähentäminen ja ekologisuuden merkitys asiakkaille. Lisäksi polttoaineen hinta ja toimiva jakeluverkosto nähdään keskeisinä, ja biokaasuinvestointien katsotaan riippuvan verkoston kehityksestä. Monet yritykset suunnittelevat biokaasuajoneuvojen hankintaa, mutta päätökset ovat kuitenkin sidoksissa jakeluinfrastruktuurin kattavuuteen ja luotettavuuteen.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että yritysten tärkeinä pitämät tieosuudet ovat hyvin linjassa nykyisen jakeluverkoston kanssa. Kuitenkin verkoston laajentaminen katvealueille, kuten länsirannikolle, Itä- Suomeen ja osittain Keski-Suomeen, parantaisi biokaasualan ennustettavuutta ja vakautta. Tämä kannustaisi yrityksiä investoimaan biokaasukalustoon ja edistäisi kestävän liikenteen ilmastotavoitteita.