Sosiaalisen median yrittäjän verkostot : verkostojen vaikutus yrityksen perustamisvaiheessa
Åman, Nora (2025-08-06)
Sosiaalisen median yrittäjän verkostot : verkostojen vaikutus yrityksen perustamisvaiheessa
Åman, Nora
(06.08.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025081883172
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025081883172
Tiivistelmä
Tässä tutkielmassa tarkastellaan sosiaalisen median yrittäjien verkostoja yritystoiminnan alkuvaiheessa. Tutkimuksen tavoitteena on ymmärtää, kuinka verkostot vaikuttavat yrityksen perustamis-vaiheessa ja millaisia erilaisia resursseja ne tuottavat yrittäjälle. Aineisto koostui viidestä yrittäjästä, joista kaksi toimii täysipäiväisesti sosiaalisen median yrittäjänä ja kolme osa-aikaisesti. Aineisto analysoitiin teorialähtöisellä sisällönanalyysillä hyödyntäen Mark Granovetterin (1973) vahvojen ja heikkojen siteiden teoriaa sekä Pierre Bourdieun (1986) sosiaalisen pääoman ja kentän käsitteitä.
Tulokset osoittavat, että verkostot olivat keskeinen resurssi yritystoiminnan alkuvaiheessa. Vahvat siteet, kuten perhe ja läheiset ystävät, tarjosivat konkreettista apua, emotionaalista tukea ja madalsi-vat kynnystä yritystoiminnan aloittamiseen. Heikot siteet sosiaalisessa mediassa toivat yrittäjille näkyvyyttä, asiakkuuksia ja alan sisäistä tietoa. Verkostot näkyivät muuttuvana resurssina, jotka kehittyivät yrityksen edetessä epämuodollisista läheissuhteista kohti ammattimaisempia B2B-kumppanuuksia.
Tutkimus vahvistaa sosiaalisen pääoman merkityksen sosiaalisen median yrittäjyyden alkuvaiheessa. Tulokset osoittavat, että verkostot toimivat yhtä aikaa käytännön resurssien, kuten asiakkuuksien ja yhteistöiden, emotionaalisen tuen ja digitaalisen näkyvyyden lähteenä. Samalla ne vaikuttivat siihen, millaiseksi yrittäjät rakensivat oman toimijuutensa ja yrittäjäidentiteettinsä, esimerkiksi määrittämällä heidän rooliaan sosiaalisen median kentässä ja luomalla käsitystä siitä, millainen yrittäjyys on mahdollista heidän omassa digitaalisessa ympäristössään.
Tulokset osoittavat, että verkostot olivat keskeinen resurssi yritystoiminnan alkuvaiheessa. Vahvat siteet, kuten perhe ja läheiset ystävät, tarjosivat konkreettista apua, emotionaalista tukea ja madalsi-vat kynnystä yritystoiminnan aloittamiseen. Heikot siteet sosiaalisessa mediassa toivat yrittäjille näkyvyyttä, asiakkuuksia ja alan sisäistä tietoa. Verkostot näkyivät muuttuvana resurssina, jotka kehittyivät yrityksen edetessä epämuodollisista läheissuhteista kohti ammattimaisempia B2B-kumppanuuksia.
Tutkimus vahvistaa sosiaalisen pääoman merkityksen sosiaalisen median yrittäjyyden alkuvaiheessa. Tulokset osoittavat, että verkostot toimivat yhtä aikaa käytännön resurssien, kuten asiakkuuksien ja yhteistöiden, emotionaalisen tuen ja digitaalisen näkyvyyden lähteenä. Samalla ne vaikuttivat siihen, millaiseksi yrittäjät rakensivat oman toimijuutensa ja yrittäjäidentiteettinsä, esimerkiksi määrittämällä heidän rooliaan sosiaalisen median kentässä ja luomalla käsitystä siitä, millainen yrittäjyys on mahdollista heidän omassa digitaalisessa ympäristössään.