Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Girls' lower STEM career aspirations Across Different Countries: A Case-Specific Analysis- USA, Germany, Saudi Arabia, and Mexico

Khanam, Marzia (2025-07-14)

Girls' lower STEM career aspirations Across Different Countries: A Case-Specific Analysis- USA, Germany, Saudi Arabia, and Mexico

Khanam, Marzia
(14.07.2025)
Katso/Avaa
Khanam_Marzia_Thesis.pdf (567.9Kb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025082584296
Tiivistelmä
In most of the countries, women have made immense improvement in educational attainment and labor market participation in recent decades. However, they are still under-represented in science, technology, engineering, and math (STEM) education and subsequent careers. The most plausible way to explain women’s lower-representation in STEM is to investigate the career expectations of 15- years old adolescents who are going through challenges as they start tracking future majors and careers. Thus, it is crucial to understand which factors influence their career goals to address the gender gap in STEM. Prior studies primarily concentrated on either performance- based explanation or the influence of psychological factors (self-efficacy) in influencing STEM career aspirations, overlooking the mediation roles of self-efficacy. This investigation tackles this gap by exploring whether self-efficacy in math can mediate the gender gap in STEM-aspirations after controlling for academic performances and parental socioeconomic status across four nations—the United States, Germany, Saudi Arabia, and Mexico. Utilizing data from the 2022 Program for International Student Assessment, this research applies logistic regression with AMEs and Fairlie Decomposition to identify the mediation effects of math self-efficacy on STEM aspirations. The results show that whereas gender disparities in math self-efficacy influence girls' lower STEM goals, wider-ranging structural and cultural elements are also significant.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit) [9655]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste