Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Kandidaatin tutkielmat (rajattu näkyvyys)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Kandidaatin tutkielmat (rajattu näkyvyys)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Brändi-identiteetin johdonmukaisuus yrityksen markkinointiviestinnässä : kansainvälisestä brändistä paikalliseen toimijaan

Heikkinen, Julia (2025-08-22)

Brändi-identiteetin johdonmukaisuus yrityksen markkinointiviestinnässä : kansainvälisestä brändistä paikalliseen toimijaan

Heikkinen, Julia
(22.08.2025)
Katso/Avaa
Heikkinen_Julia_opinnayte.pdf (538.2Kb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025082584368
Tiivistelmä
Tässä tutkielmassa tarkastellaan brändi-identiteetin johdonmukaisuutta markkinointiviestinnässä nopeasti muuttuvassa ja kansainvälistyvässä toimintaympäristössä. Sosiaalisen median kasvu, monikanavaisuus ja digitalisaatio ovat haastaneet perinteisiä tapoja hallita ja viestiä brändi-identiteettiä, samalla kun kulttuurinen monimuotoisuus vaatii markkinointiviestinnän mukauttamista paikallisiin konteksteihin. Brändien on tärkeä ymmärtää, kuinka löytää tasapaino kansainvälisen johdonmukaisuuden ja paikallisen kulttuurisen relevanssin välillä. Tutkimuksessa korostetaan glokaalin toimintamallin merkitystä, jossa kansainväliset brändit yhdistävät globaalien ydinarvojen säilyttämisen ja paikallisen kulttuurin huomioimisen viestinnässään. Lisäksi tutkimuksessa painotetaan markkinointiviestinnän kehittämisen merkitystä kuluttajien kiintymyksen ja brändiuskollisuuden vahvistamisessa. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten kansainväliset brändit voivat ylläpitää johdonmukaista brändiidentiteettiä markkinointiviestinnässään samalla, kun ne mukauttavat viestintänsä paikallisille markkinoille. Tutkimus on toteutettu kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, jossa tarkastellaan teoreettisen viitekehyksen avulla brändi-identiteetin rakennetta ja sen ilmenemistä markkinointiviestinnässä. Lisäksi tutkimuksessa on käytetty tapausyritystä havainnollistamaan, kuinka globaali brändi voi säilyttää ydinelementtinsä ja samalla sopeuttaa markkinointiviestintäänsä paikalliseen kulttuuriin ja markkinaympäristöön. Tutkimus osoitti, että brändi-identiteetti ja markkinointiviestintä ovat erottamattomasti sidoksissa toisiinsa, ja brändi-identiteetin johdonmukaisuus rakentuu erityisesti brändin fyysisten ja persoonallisuuselementtien ympärille. Brändin arvoja voidaan mukauttaa kulttuurisesti vain, jos ne eivät ole ristiriidassa brändin ydinsanoman kanssa. Brändin kansainvälinen kasvu edellyttää tasapainoista vuorovaikutusta globaalin ydinidentiteetin säilyttämisen ja markkinointiviestinnän kulttuurisen mukauttamisen välillä.
Kokoelmat
  • Kandidaatin tutkielmat (rajattu näkyvyys) [1091]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste