Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 3. UTUCris-artikkelit
  • Rinnakkaistallenteet
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 3. UTUCris-artikkelit
  • Rinnakkaistallenteet
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Future school well-being : a qualitative study on the imagined futures of Finnish youth

Nikula, Elina; Järvinen, Tero; Laiho, Anne

Future school well-being : a qualitative study on the imagined futures of Finnish youth

Nikula, Elina
Järvinen, Tero
Laiho, Anne

Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.

Routledge
doi:10.1080/13676261.2024.2396336
URI
https://doi.org/10.1080/13676261.2024.2396336
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025082785096
Tiivistelmä
Supporting the well-being of young people is one of a school’s key goals. We examined school well-being from the perspective of young people by asking them what kinds of images they had of school well-being in future schools. Using a qualitative research design to obtain an open and interpretive response, we analysed essays written by Finnish general upper secondary school students (n = 89). With an analysis that utilised Dator’s (2009. ‘Alternative futures at the Manoa School.’ Journal of Futures Studies 14 (2): 1–18) archetypes of future images, Allardt’s (1996. ‘Hyvinvointitutkimus ja elämänpolitiikka’ [Welfare research and life policy]. Janus 4 (3): 224–241) sociological model of well-being, and components of Konu and Rimpelä’s (2002. ‘Well-being in schools: a conceptual model).’ Health Promotion International 17 (1): 79–87. doi:10.1093/heapro/17.1.79) school well-being model, we present a versatile perspective on school well-being via four alternative future images. The students conveyed desirable and threatening factors at both societal and individual levels, revealing tensions in the young people’s views and experiences regarding their acceptance or their criticism of the current neoliberal educational policies, with their emphasis on individual responsibility, efficiency, and competition. This study contributes to the literature on young people’s school well-being by using a future-oriented approach that involved describing alternative futures. This enables us to explore our understanding of social change and to examine possibilities for future directions in schooling.
Kokoelmat
  • Rinnakkaistallenteet [27094]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste