Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 3. UTUCris-artikkelit
  • Rinnakkaistallenteet
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 3. UTUCris-artikkelit
  • Rinnakkaistallenteet
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Laadullinen vignette tutkimusmenetelmänä monialaisen yhteistyöosaamisen arvioimisessa sote-alan monialaisessa koulutuksessa

Mustonen, Reetta; Pakarinen, Anni; Salanterä, Sanna; Peltonen, Laura-Maria

Laadullinen vignette tutkimusmenetelmänä monialaisen yhteistyöosaamisen arvioimisessa sote-alan monialaisessa koulutuksessa

Mustonen, Reetta
Pakarinen, Anni
Salanterä, Sanna
Peltonen, Laura-Maria
Katso/Avaa
152170-Käsikirjoitus-367115-1-10-20241124.pdf (132.9Kb)
Lataukset: 

URI
https://journal.fi/hoitotiede/article/view/152170
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025082790154
Tiivistelmä

Vignetet ovat tarinoita tai tapahtumakuvauksia hypoteettisesta tilanteesta, joiden avulla tutkittavia voidaan pyytää kertomaan, miten he toimisivat. Vignettemenetelmää on käytetty laajalti sote-alaan ja sen koulutukseen liittyvässä tutkimuksessa, mutta vigneten kehittämisvaiheita ei ole aina raportoitu. Tutkimusta laadullisen vigneten käytöstä tutkimusmenetelmänä monialaisen yhteistyöosaamisen arvioinnissa sote-alan monialaisessa koulutuksessa on vähän. Suomenkielistä menetelmäkirjallisuutta aiheesta ei ole saatavilla. Tämän menetelmäartikkelin tarkoituksena on kuvata systemaattisen kehittämisprosessin vaiheet laadulliselle, teoriaperustaiselle vignetelle, jota käytetään monialaisen yhteistyöosaamisen arviointimenetelmänä sote-alan monialaisessa koulutuksessa. Tuloksissa kuvataan tapausesimerkissä kehitetyn vigneten viisivaiheinen prosessi: 1) monialaisten tiimien ominaispiirteiden sisältöelementtien määrittäminen, 2) tosielämän ilmiöitä heijastavan kontekstin ja tarinan valitseminen, 3) käsikirjoituksen luonnostelu, 4) monialaisten tiimien ominaispiirteitä kuvaavien käsitteiden arviointi, ja 5) käsikirjoituksen vertaisarviointi sisältövaliditeetin varmistamiseksi. Systemaattisen prosessin mukaan kehitetty validoitu, teoriapohjainen vignette soveltuu havainnollistamaan monialaista yhteistyötä. Prosessin noudattaminen edistää vigneten kehittämisvaiheiden systemaattista raportointia. Systemaattinen vigneten kehittämisprosessi voi soveltua tuottamaan myös muihin sote-alan konteksteihin validoituja, teoriaperustaisia vignettejä, joilla voidaan kerätä luotettavaa aineistoa.

Kokoelmat
  • Rinnakkaistallenteet [27094]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste