Näkökulmia kestävyyttä korostavan biologian opetukseen ja arviointiin
Uitto, Anna; Yli-Panula, Eija; Jeronen, Eila
Näkökulmia kestävyyttä korostavan biologian opetukseen ja arviointiin
Uitto, Anna
Yli-Panula, Eija
Jeronen, Eila
Suomen ainedidaktinen tutkimusseura
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025082786921
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025082786921
Tiivistelmä
Biologian opetussuunnitelmissa painottuvat tiedonalalle ominaiset tiedolliset, taidolliset ja affektiiviset osaamistavoitteet. Lisäksi painotetaan laaja-alaisia oppimistavoitteita, joissa on samoja piirteitä kuin luonnontiedekasvatuksen tavoitteissa. Kuten luvussa 2 todettiin, tavoitteellinen opetus kestävyyskompe-tenssien vahvistamiseksi on koettu haasteelliseksi. Tässä luvussa tarkastellaan luonnontiedekasvatuksen visioiden huomioon ottamista biologian opetukses-sa ja opetussuunnitelmissa, affektiivisten tekijöiden merkitystä oppimisessa ja arvioinnin eettisiä näkökulmia.
Kokoelmat
- Rinnakkaistallenteet [27094]
