Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 3. UTUCris-artikkelit
  • Rinnakkaistallenteet
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 3. UTUCris-artikkelit
  • Rinnakkaistallenteet
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Tulkintoja suomalaisen peruskoulun työrauhasta Helsingin Sanomien mielipidekirjoituksissa vuosina 2010–2020

Lehtomäki, Suvi; Mikkilä-Erdmann, Mirjamaija

Tulkintoja suomalaisen peruskoulun työrauhasta Helsingin Sanomien mielipidekirjoituksissa vuosina 2010–2020

Lehtomäki, Suvi
Mikkilä-Erdmann, Mirjamaija
Katso/Avaa
115290-Artikkelin teksti-360413-1-10-20241029.pdf (371.1Kb)
Lataukset: 

Suomen kasvatuksen ja koulutuksen historian seura
doi:10.33350/ka.115290
URI
https://journal.fi/kasvatusjaaika/article/view/115290
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025082786972
Tiivistelmä

Työrauha on merkittävä oppimisen ja hyvinvoinnin osatekijä peruskoulussa. Artikkelissa tarkastellaan, millaista keskustelua koulujen työrauhasta julkisuudessa käydään ja mihin tekijöihin työrauhailmiöstä käyty keskustelu yleisimmin kohdistuu. Tutkimusaineisto koostuu Helsingin Sanomissa julkaistuista mielipidekirjoituksista (N=70). Tarkasteltava ajanjakso sijoittuu vuosiin 2010–2020. Analyysimenetelmänä käytetään aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Aineistosta tunnistettiin kolme pääteemaa, jotka nousivat yleisimmin esiin työrauhailmiöstä esitetyissä puheenvuoroissa. Teemat ovat: opettajan työnkuva, inkluusio käytännössä sekä peruskoulun muutos. Julkisessa keskustelussa työrauhan määrittelyssä korostuvat oppilaiden tasa-arvoiset oppimisen mahdollisuudet sekä opettajan mahdollisuus keskittyä opettamiseen. Peruskoulujärjestelmää koskeva puhe sen sijaan näyttäytyi keskustelussa polarisoituneena. Työrauhaan liittyvät haasteet paikannettiin usein keskustelussa yksilötason ongelmiin, kuten oppilaan tuen tarpeeseen, mutta ratkaisuehdotukset kohdistuivat järjestelmätasolle. Esimerkiksi opettajan työnkuvan rajaamisen tarve nousi vahvasti esiin mielipiteissä. Tämä tutkimus tuo esiin peruskoulun työrauhan toteutumisen kannalta tärkeitä teemoja, joita on tarpeen nostaa laajempaan koulutuspoliittiseen keskusteluun tulevaisuudessa.

Kokoelmat
  • Rinnakkaistallenteet [27094]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste