TCM-ryhmänhallintamenetelmän käyttöönotto – laadullinen monitieteinen pilottitutkimus opettajien kokemuksista
Maunula Minna; Granlund Kati; Harju-Luukkainen Heidi; Palosaari Oona
TCM-ryhmänhallintamenetelmän käyttöönotto – laadullinen monitieteinen pilottitutkimus opettajien kokemuksista
Maunula Minna
Granlund Kati
Harju-Luukkainen Heidi
Palosaari Oona
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023021427088
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023021427088
Tiivistelmä
- Kun ryhmässä on esimerkiksi käyttäytymisellään reagoivia oppilaita, tarvitaan nopeaa puuttumista
sekä moniammatillisen ja monitieteisen näkökulman hyödyntämistä. - TCM-ryhmänhallintamenetelmän tavoitteena on tukea oppilaan sosioemotionaalista kehitystä,
parantaa opettajan ja oppilaan vuorovaikutusta sekä vahvistaa koulun ja kodin yhteistyötä. - Opettajan ryhmänhallintataidot heijastuvat myönteisesti kaikkiin luokan oppilaisiin.
- Opettajan myönteinen viestintä koteihin voi edistää vuorovaikutusta ja helpottaa hankalien asioiden hoitoa.
- TCM-menetelmän implementointi kouluyhteisöön vaatii tukea.
- Kollegiaaliset kokemukset ja uudistuneet ryhmänhallintataidot vahvistavat opettajan työssä jaksamista.
Kokoelmat
- Rinnakkaistallenteet [27094]