Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 3. UTUCris-artikkelit
  • Rinnakkaistallenteet
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 3. UTUCris-artikkelit
  • Rinnakkaistallenteet
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Opiskelijoiden kokemuksia generatiivisen tekoälyn hyödyllisyydestä ja luotettavuudesta tutkimustaitojen oppimisessa

Kukkonen, Kaisa; Salmento, Heidi; Murtonen, Mari

Opiskelijoiden kokemuksia generatiivisen tekoälyn hyödyllisyydestä ja luotettavuudesta tutkimustaitojen oppimisessa

Kukkonen, Kaisa
Salmento, Heidi
Murtonen, Mari
Katso/Avaa
Opiskelijoiden kokemuksia generatiivisen tekoälyn hyödyllisyydestä.pdf (1.859Mb)
Lataukset: 

Yliopistopedagogiikan asiantuntija- ja yhteistyöverkosto Peda-forum
URI
https://lehti.yliopistopedagogiikka.fi/2025/06/04/opiskelijoiden-kokemuksia-generatiivisen-tekoalyn-hyodyllisyydesta-ja-luotettavuudesta-tutkimustaitojen-oppimisessa/
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025082787079
Tiivistelmä

Generatiivinen tekoäly tarjoaa uudenlaisia mahdollisuuksia opiskelijalle, mutta se myös uhkaa oppimisen luotettavuutta, koska tekoäly luo nopeasti ja uskottavasti myös vääristynyttä tai jopa valheellista sisältöä. Tämä tutkimus keskittyy tutkimustaitojen oppimisen ja teknologisen osaamisen yhdistämiseen opiskelijoiden näkökulmasta. Selvitämme, miten yliopisto-opiskelijat aloittivat ja arvottivat generatiivisten tekoälytyökalujen käyttöönottoa vuonna 2023 osana kandidaatin- ja maisteritason tutkimustaitojen opettelua ohjatuissa tai vapaamuotoisissa opetustilanteissa. Selvitämme, mistä tekijöistä tekoälyn käytön arvo muodostuu opiskelijoille osana tutkimustaitojen opiskelua. Kyselyaineiston 32 opiskelijan näkemysten pohjalta syntyi nelikenttämalli opiskelijoiden kokemien hyöty- ja luotettavuusarvotekijöiden perusteella heidän käyttäessään tekoälyä tutkimustaitojen opettelussa. Ehdotetun mallin perusteella tekoälytyökalujen käyttö voidaan jakaa neljään kategoriaan: hyödyttömään, turhauttavaan, epävarmaan ja ideaaliin. Näiden lisäksi tuomme teoreettista lisäarvoa aiempaan tutkimukseen tunnistamalla tekijöitä, jotka vaikuttavat tekoälyn käyttöarvoon tutkimustaitojen opettelussa, sekä identifioimalla neljä erilaista opiskelijoista koostuvaa tekoälyn käyttäjäryhmää: välttelevät, epäröijät, hyödyntäjät ja innostuneet. Pohdimme tulosten perusteella jatkotutkimustarpeita siitä, miten tekoälyn käyttöä tulisi opettaa ja ohjata yliopisto-opinnoissa.

Kokoelmat
  • Rinnakkaistallenteet [27094]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste