Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 3. UTUCris-artikkelit
  • Rinnakkaistallenteet
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 3. UTUCris-artikkelit
  • Rinnakkaistallenteet
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Structure and computability of preimages in the Game of Life

Salo, Ville; Törmä, Ilkka

Structure and computability of preimages in the Game of Life

Salo, Ville
Törmä, Ilkka
Katso/Avaa
1-s2.0-S0304397525001756-main.pdf (1.210Mb)
Lataukset: 

Elsevier BV
doi:10.1016/j.tcs.2025.115237
URI
https://doi.org/10.1016/j.tcs.2025.115237
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025082787128
Tiivistelmä
Conway's Game of Life is a two-dimensional cellular automaton. As a dynamical system, it is well-known to be computationally universal, i.e. capable of simulating an arbitrary Turing machine. We show that in a sense taking a single backwards step of the Game of Life is a computationally universal process, by constructing patterns whose preimage computation encodes an arbitrary circuit-satisfaction problem, or, equivalently, any tiling problem. As a corollary, we obtain for example that the set of orphans is coNP-complete, exhibit a 6210 x 37800-periodic configuration whose preimage is nonempty but contains no periodic configurations, and prove that the existence of a preimage for a periodic point is undecidable. Our constructions were obtained by a combination of computer searches and manual design.
Kokoelmat
  • Rinnakkaistallenteet [27094]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste