Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 3. UTUCris-artikkelit
  • Rinnakkaistallenteet
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 3. UTUCris-artikkelit
  • Rinnakkaistallenteet
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kaksivuotisen esiopetuksen kokeilu: Väliraportti

Sarvimäki Matti; Alasuutari Maarit; Harjunen Oskari; Holvio Anna; Izadi Ramin; Kalland Mirjam; Kuusiholma-Linnamäki Julia; Laakso Mikko-Jussi; Lerkkanen Marja-Kristiina; Muhonen Heli; Räsänen Pekka; Salmela-Aro Katariina; Saranko Lotta; Sulkanen Mimmu; Upadyaya Katja

Kaksivuotisen esiopetuksen kokeilu: Väliraportti

Sarvimäki Matti
Alasuutari Maarit
Harjunen Oskari
Holvio Anna
Izadi Ramin
Kalland Mirjam
Kuusiholma-Linnamäki Julia
Laakso Mikko-Jussi
Lerkkanen Marja-Kristiina
Muhonen Heli
Räsänen Pekka
Salmela-Aro Katariina
Saranko Lotta
Sulkanen Mimmu
Upadyaya Katja
Katso/Avaa
OKM_2023_19.pdf (1.149Mb)
Lataukset: 

Opetus- ja kulttuuriministeriö
URI
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-263-971-4
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025082791245
Tiivistelmä

Kaksivuotisen esiopetuksen kokeilu toteutetaan satunnaistettuna kenttäkokeiluna 148 kunnassa. Siihen osallistuu noin 35 000 vuosina 2016 ja 2017 syntynyttä lasta, jotka on arvottu kokeilu- ja verrokkiryhmiin. Kokeilun toteutus ja arviointi on edennyt suunnitellusti ja sen yhteydessä on rakennettu toimintamalleja, joita on mahdollista hyödyntää myös muiden yhteiskunnallisten kokeiluiden toteuttamisessa.

Kaksivuotisen esiopetuksen kokeilun vaikutuksista saadaan tietoa vuonna 2025. Tätä väliraporttia kirjoitettaessa on kuitenkin jo mahdollista todeta, että tekemissämme
kyselyissä havaittiin kuntien siirtävän päteviä varhaiskasvatuksen opettajia muista tehtävistä kaksivuotisen esiopetuksen ryhmiin. Kokeilu vaikutti myös lasten oppimisympäristöön siten, että kokeiluryhmät oli muodostettu verrokkiryhmiä useammin pelkästään 5-vuotiaista tai 5- ja 6-vuotiaista lapsista. Lisäksi tarkastelemme lasten taustaominaisuuksien ja alkuarvioinneissa arvioitujen sosioemotionaalisten taitojen ja akateemisten perustaitojen välistä yhteyttä.

Kokoelmat
  • Rinnakkaistallenteet [27094]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste