Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 3. UTUCris-artikkelit
  • Rinnakkaistallenteet
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 3. UTUCris-artikkelit
  • Rinnakkaistallenteet
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

"Saan tehdä mitä haluan tehdä, ainut että teen sen nyt etänä" - työntekijöiden ja esihenkilöiden kokemuksia etäkotihoidosta

Eloranta Sini; Teeri Sari; Komulainen Marjatta; Hoffrén-Mikkola Merja; Mikkola Tuula

"Saan tehdä mitä haluan tehdä, ainut että teen sen nyt etänä" - työntekijöiden ja esihenkilöiden kokemuksia etäkotihoidosta

Eloranta Sini
Teeri Sari
Komulainen Marjatta
Hoffrén-Mikkola Merja
Mikkola Tuula
Katso/Avaa
126911-Article Text-301833-1-10-20230928 (2).pdf (270.3Kb)
Lataukset: 

doi:10.23996/fjhw.126911
URI
https://doi.org/10.23996/fjhw.126911
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025082787757
Tiivistelmä

Tutkimuksessa kuvataan etäkotihoidon omaksumista osaksi kotihoidon palvelutarjontaa ja etäkotihoidon toteuttamista työntekijöiden ja esihenkilöiden näkökulmasta. Aineisto kerättiin keväällä 2022 kahden ison kaupungin etäkotihoidossa verkkovälitteisillä haastatteluilla. Yhteensä haastateltiin yhdeksää etäkotihoitoa toteuttavaa työntekijää ja kolmea esihenkilöä (n=12). Yksi tutkijapari haastatteli toisen kaupungin esihenkilön yksilöhaastattelulla ja työntekijät parihaastattelulla, ja toinen pari toisen kaupungin esihenkilöt parihaastattelulla ja työntekijät ryhmähaastattelulla. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällön analyysillä. Työntekijöiden ja esihenkilöiden aineistot yhdistettiin analyysivaiheessa.

Tulosten mukaan tekijät, jotka tukivat etäkotihoidon omaksumista ja toteuttamista osana kotihoidon palvelutarjontaa, olivat: keskitetty organisointitapa, yhteiset toimintatavat, palvelun tunnettavuuden lisääminen, kokemus palvelun hyödyllisyydestä ja työntekijöiden osaaminen.

Johtopäätöksenä voidaan todeta, että työntekijät ja esihenkilöt kokivat etäkotihoidon omaksumisen ja toteuttamisen pääosin positiivisena ja asiakkaan tilannetta hyödyntävänä.

Avainsanat: kotihoitopalvelut, etähoitotyö

Kokoelmat
  • Rinnakkaistallenteet [27094]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste