Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 3. UTUCris-artikkelit
  • Rinnakkaistallenteet
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 3. UTUCris-artikkelit
  • Rinnakkaistallenteet
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Vanhempien hankaliksi kokemat neuvolapalvelutilanteet korostavat vuorovaikutuksen merkitystä - laadullinen tutkimus

Halla, Venla; Laasanen, Miia; Salminen Jaanet; Rautava, Päivi

Vanhempien hankaliksi kokemat neuvolapalvelutilanteet korostavat vuorovaikutuksen merkitystä - laadullinen tutkimus

Halla, Venla
Laasanen, Miia
Salminen Jaanet
Rautava, Päivi
Katso/Avaa
Halla ym. 2024.pdf (2.291Mb)
Lataukset: 

Suomen yleislääkärit ry
URI
https://www.lukusali.fi/index.html?p=Suomen%20yleisl%C3%A4%C3%A4k%C3%A4rit%20GPF%20ry&i=01d73ea8-d15b-11ee-bd15-00155d64030a
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025082791951
Tiivistelmä

Tausta. Aiemman tutkimuksen perusteella tiedetään, että vanhemmat ovat Suomessa yleisesti tyytyväisiä neuvolan palveluihin.
Tavoitteet. Tutkimuksessa selvitettiin millaiset neuvolapalvelutilanteet vanhemmat voivat kuitenkin kokea hankalina sekä jäsenneltiin tyytymättömyyteen johtaneita tekijöitä.
Aineisto ja menetelmät. Tutkimuksessa analysoitiin esikouluikäisten lasten vanhempien vastauksia Hyvän kasvun avaimet (HKA) -seurantatutkimuksen kyselystä teorialähtöisen sisällönanalyysin keinoin. Avoimella kysymyksellä kartoitettiin, minkälaiset tilanteet vanhemmat kokevat neuvoloissa hankaliksi. Vanhempien hankalaksi kokemia neuvolapalvelutilanteita tarkasteltiin palvelun rakenteen, palveluprosessin sekä
neuvolan henkilökunnan ja vanhempien välisen vuorovaikutuksen näkökulmista.
Tulokset. Vastauksia saatiin 73 vanhemmalta. He toivoivat neuvolapalvelujen olevan perhekeskeisempiä ja vastaavan paremmin heidän tarpeisiinsa. Vanhemmat kokivat neuvolan ammattilaisten ammattitaidossa puutteita ja kuvasivat tyytymättömyyttään saamaansa tukeen. Hankaliksi koetuissa neuvolapalvelutilanteissa vaikutti usein taustalla epäonnistunut vuorovaikutus vanhemman ja
neuvolan ammattilaisen välillä. Tulokset korostavat vanhempien ja neuvolan henkilökunnan välisen vuorovaikutuksen onnistumisen merkitystä siinä, millainen kokemus vanhemmille muodostuu
neuvolasta kokonaisuutena.
Johtopäätökset: Vuorovaikutuksen onnistuminen voi olla yhteydessä myös muilla neuvolapalvelun osa-alueilla koettuun onnistumiseen. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää neuvolapalvelujen
kehittämistyössä ja henkilöstön koulutuksessa.

Kokoelmat
  • Rinnakkaistallenteet [27094]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste