Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 3. UTUCris-artikkelit
  • Rinnakkaistallenteet
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 3. UTUCris-artikkelit
  • Rinnakkaistallenteet
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Dynamics of a High-Power AMB–Multirotor Drivetrain

Jastrzebski Rafal P.; Putkonen Atte; Zhuravlev Andrei; Choudhury Tuhin; Sikanen Eerik; Kurvinen Emil; Pyrhönen Juha

Dynamics of a High-Power AMB–Multirotor Drivetrain

Jastrzebski Rafal P.
Putkonen Atte
Zhuravlev Andrei
Choudhury Tuhin
Sikanen Eerik
Kurvinen Emil
Pyrhönen Juha
Katso/Avaa
Dynamics_of_a_High-Power_AMBMultirotor_Drivetrain.pdf (3.661Mb)
Lataukset: 

Institute of Electrical and Electronics Engineers
doi:10.1109/TIE.2023.3317865
URI
https://ieeexplore.ieee.org/document/10272615
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025082788212
Tiivistelmä


Active magnetic bearings are commonly applied in high-speed rotors in the medium to high power range to replace rolling-element or oil-film bearings. They require less maintenance and provide a number of unique benefits owing to their contactless suspension and active control. A rotor construction with integrated compressors or turbines results in predictable and controllable rotor dynamics, where model-based controllers can be used. Model-based centralized controllers outperform decoupled transfer function controllers, but they require accurate plant models. For integrated impellers on a single rotor, the control models comprise a rigid rotor and the lowest frequency bending modes. The bending mode frequency and parameters related to node locations can be identified, yielding controllers tuned to the application. This work introduces drivetrain modeling and magnetic levitation control of a 2 MW rotor and an external load attached to the electric machine rotor with a radially stiff but flexural coupling. The model-based control is tested in an experimental setup, and the drivetrain frequency responses are compared with the modeled multirotor drivetrain dynamics.

Kokoelmat
  • Rinnakkaistallenteet [27094]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste