Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 3. UTUCris-artikkelit
  • Rinnakkaistallenteet
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 3. UTUCris-artikkelit
  • Rinnakkaistallenteet
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Oppiaineiden oppiminen kevään 2020 hätäetäopetuksen oppimisympäristöissä – Peruskoulun alimpien luokkien oppilaiden kokemuksia

Orell Miina; Aerila Juli-Anna; Siipola Mari; Keinänen Heli; Kärki Tomi; Kemppinen Lauri; Koski Pasi

Oppiaineiden oppiminen kevään 2020 hätäetäopetuksen oppimisympäristöissä – Peruskoulun alimpien luokkien oppilaiden kokemuksia

Orell Miina
Aerila Juli-Anna
Siipola Mari
Keinänen Heli
Kärki Tomi
Kemppinen Lauri
Koski Pasi
Katso/Avaa
Oppiaineiden oppiminen kevään 2020.pdf (1.994Mb)
Lataukset: 

Suomen ainedidaktinen tutkimusseura
URI
http://hdl.handle.net/10138/353562
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023041235950

Kuvaus

22
Tiivistelmä

Artikkelissa selvitetään peruskoulun kolmen alimman luokan oppilaiden kokemuksia eri oppiaineiden oppimisesta etäopetuksessa. Tavoitteena on kuvata, miten oppilaat kokivat oppivansa eri oppiaineita ja etsiä tekijöitä, joilla oli yhteyksiä oppilaiden kokemuksiin tilanteessa, jossa oppimisympäristö muuttui  hajautetuksi pandemian pakottamana. Tutkimus perustuu Distance Learning in Education (DisLe) -tutkimusryhmän keräämään laajempaan aineistoon kevään 2020 etäopiskelujaksolta. Artikkelin aineistona ovat vuosiluokkien 1–3 oppilaiden kyselyvastaukset (n=212). Tarkasteltavat muuttujat analysoitiin käyttäen riippumattomien otosten t-testiä ja Mann-Whitneyn U-testiä. Tutkimukseen osallistuneet oppilaat kokivat oppivansa etäopetuksessa parhaiten matematiikkaa ja huonoimmin taito- ja taideaineita. Myönteiset oppimiskokemukset liittyivät etäkoulun koulumaisuuteen ja kokemukseen siitä, että opettajalta apua sai riittävästi. Asenteen ja yleisen mielialan merkitys oli myös tärkeä, sillä etäkoulussa koulunkäynnin sujuvaksi kokeneet oppilaat toivat esille myönteisiä oppimiskokemuksia muita enemmän.

Kokoelmat
  • Rinnakkaistallenteet [27094]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste