Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (rajattu näkyvyys)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (rajattu näkyvyys)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Nuorten näkemyksiä YouTube-vaikuttajien hyvinvointisisällöistä

Lehtonen, Katja (2025-08-11)

Nuorten näkemyksiä YouTube-vaikuttajien hyvinvointisisällöistä

Lehtonen, Katja
(11.08.2025)
Katso/Avaa
Lehtonen_Katja_opinnayte.pdf (757.8Kb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025090193854
Tiivistelmä
Sosiaalinen media on tärkeä väline nuorille, jota käytetään yhteydenpitoon ja joka vaikuttaa identiteetin muodostumisessa. Sosiaalinen media voi tarjota mahdollisuuden olla oma itsensä ja löytää uusia ihmissuhteita, mutta toisaalta sen käyttöön voi liittyä kiusaamista ja haitallista itsensä vertailua muihin. YouTube on sosiaalista medioista maailman toiseksi suosituin. YouTubesta etsitään terveystietoa ja se tarjoaa usein mahdollisuuden vertaistuen jakamiseen. Terveysneuvoja ja vertaistukea YouTubessa jakavat sisällöntuottajat, eli YouTube-vaikuttajat.
Tutkimuksen tarkoituksena on kuvata poikittaistutkimuksen avulla nuorten näkemyksiä siitä, millaisia hyvinvointiin liittyviä aiheita heidän seuraamansa YouTube-vaikuttajat käsittelevät videoissaan sekä analysoida, onko iällä tai sukupuolella yhteyttä nuorten näkemyksiin hyvinvointiaiheista. Tavoitteena on lisätä tietoa nuoria puhuttelevista hyvinvoinnin aiheista YouTube-alustalla ja kehittää nuoriin kohdistuvaa terveysviestintää ja -vaikuttamista.
Tutkimus on toteutettu kuvailevana poikittaistutkimuksena hyödyntäen monimenetelmällistä lähestymistapaa. Tutkimus on osaotos (n=84) Turun yliopiston vuonna 2023 keräämästä sähköisestä kyselyaineistosta (n=255). Kyselyyn rekrytoitiin tarkoituksenmukaisella otannalla 15–29-vuotiaita nuoria kolmen eri järjestön kautta, joiden toiminnan tarkoituksena on edistää nuorten mielenterveyttä. Avoimilla kysymyksillä kerätty aineisto analysoitiin ensin induktiivisella sisällönanalyysilla, jonka avulla muodostettiin hyvinvointiaiheista ala- ja yläluokat. Tämän jälkeen ala- ja yläluokat kvantifioitiin. Lopuksi taustamuuttujien yhteyttä hyvinvointiaiheisiin tarkasteltiin yläluokkatasolla ristiintaulukoinnin avulla, ja yhteyksien tilastollista merkitsevyyttä testattiin khiin neliö -testillä.
YouTube-vaikuttajien hyvinvointiaiheet, joita nuoret olivat seuranneet, liittyivät mielen hyvinvoinnin moninaisuuteen, hyvinvointia edistäviin elämäntapoihin, sosiaaliseen osallisuuteen, vuorovaikutukseen sosiaalisen median yhteisöissä ja identiteetin rakentumiseen. Nuorten näkökulmasta eniten käsiteltyjä hyvinvointiaiheisiin liittyviä sisältöjä oli mielen hyvinvoinnin haasteet (n=35), mielenterveysaiheiden esille tuominen (n=34) sekä YouTube-vaikuttajien aktiivinen rooli hyvinvoinnin edistämisessä (n=20). Iällä tai sukupuolella ei ollut yhteyttä nuorten näkemyksiin.
Tulokset viittaavat siihen, mitä hyvinvointisisältöjä nuoret mahdollisesti katsovat eniten ja mikä heitä kiinnostaa. Sosiaalisen median sisältö voi vaikuttaa nuorten käyttäytymiseen ja päätöksentekoon eri elämänalueilla, mukaan lukien terveyskäyttäytyminen. On tärkeää huomioida nuorten kiinnostuksen kohteet, YouTubessa tapahtuvan vertaistuen merkitys, vaikuttajien vaikutus nuoriin ja heidän aktiivinen roolinsa hyvinvoinnin edistämisessä. Tulevissa tutkimuksissa voitaisiin selvittää, voidaanko nuoria tukea terveydenhuollon ja YouTube-vaikuttajien yhteistyön kautta.
 
Social media is an important tool for young people. It is used for communication, and it affects the formation of identity. Social media can provide an opportunity to be yourself and find new relationships, but on the other hand, its use can involve bullying and harmful self-comparison with others. YouTube is the second most popular social media in the world. YouTube is used to search for health information, and it often provides an opportunity to share peer support. Health advice and peer support on YouTube are shared by content creators, i.e. YouTube influencers.
The purpose of the study is to use cross-sectional study to describe young people's perspectives on what kind of well-being-related topics the YouTube influencers they follow cover in their videos. The study analyzes whether age or gender is related to young people's perspectives on well-being topics. The aim is to increase awareness of well-being topics of interest to young people on the YouTube platform and to develop health communication and health impact on young people.
The study is a descriptive cross-sectional study using a multi-method approach. The study is a subsample (n=84) of electronic survey data (n=255) collected by the University of Turku in 2023. Young people aged 15–29 were recruited to the survey using a purposive sample through three different organizations whose purpose is to promote mental health among young people. The data collected through open-ended questions was first analyzed using inductive content analysis to form subcategories and main categories related to well-being topics. These categories were then quantified. Finally, cross-tabulation was used to examine the associations between background variables and well-being topics at the main category level, and the statistical significance of these associations was tested using the chi-square test.
The well-being topics of YouTube influencers followed by young people were related to the diversity of mental well-being, lifestyles that promote well-being, social inclusion, interaction in social media communities and identity building. The most well-being-related topics discussed were mental well-being challenges (n=35), bringing up mental health topics (n=34) and the active role of YouTube influencers in promoting well-being (n=20). This study shows that no age or gender is related to young people's perspectives on well-being topics.
The results indicate what well-being content young people may watch the most and what interests them. Social media content can influence young people's behavior and decision-making in various areas of life, including health behavior. It is important to consider young people's interests, the importance of peer support on YouTube, the impact of influencers on young people, and their active role in promoting well-being. Future studies could investigate whether young people can be supported through collaboration between healthcare providers and YouTube influencers.
 
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (rajattu näkyvyys) [5212]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste