Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Ammatillisen koulutuksen työelämälähtöisyys : Opettajien ja opinto-ohjaajien näkökulma

Yli-Kauhaluoma, Serafiia (2025-09-04)

Ammatillisen koulutuksen työelämälähtöisyys : Opettajien ja opinto-ohjaajien näkökulma

Yli-Kauhaluoma, Serafiia
(04.09.2025)
Katso/Avaa
Yli-Kauhaluoma_Serafiia_opinnayte.pdf (1.055Mb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025091195611
Tiivistelmä
Työelämälähtöisyys on yksi ammatillisen koulutuksen periaatteista. Työelämälähtöisyydellä tarkoitetaan koulutuksen ja työelämän välistä yhteistyötä koulutuksen suunnittelussa ja toteutuksessa, jotta koulutus vastaisi työelämän tarpeisiin ja työelämässä tarvittavaan osaamiseen. Työelämälähtöisyyden merkitys korostuu, sillä työelämä muuttuu ja asettaa uusia vaatimuksia, mikä heijastuu myös ammatilliseen koulutukseen sekä sen tavoitteisiin. Nykyään työelämälähtöisyys onkin olennainen osa ammatillisen koulutuksen opetusta ja toimintakulttuuria.

Tässä tutkimuksessa käsiteltiin ammatillisen koulutuksen työelämälähtöisyyttä. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää opettajien ja opinto-ohjaajien näkökulmasta millaisia käsityksiä heillä on ammatillisen koulutuksen työelämälähtöisyydestä, miten työelämälähtöisyys toteutuu ammatillisessa koulutuksessa sekä miten ammatillisen koulutuksen työelämälähtöisyyttä olisi kehitettävä. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimuksen aineisto kerättiin haastattelemalla ammatillisia opettajia ja ammatillisessa koulutuksessa työskenteleviä opinto-ohjaajia vuoden 2025 alussa. Tutkimusaineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.

Tutkimustuloksista havaittiin, että työelämälähtöisyys on keskeinen osa ammatillista koulutusta. Opettajat ja opinto-ohjaajat kokivat työelämälähtöisyyden olevan ammatillisen koulutuksen tehtävä ja perusta. Työelämälähtöisyys miellettiin ajankohtaiseksi asiaksi, jonka myös nähtiin vahvistaneen asemaansa ammatillisessa koulutuksessa. Työelämälähtöisyyden koettiin myös samalla tukevan ja palvelevan työelämää muun muassa opiskelijoiden työelämätaitojen ja -valmiuksien kehittämisen sekä työllistymisen edistämisen suhteen.

Tulokset osoittivat, että ammatillisen koulutuksen työelämälähtöisyys toteutuu koulutuksen ja työelämän välisessä yhteistyössä, kuten opiskelijoiden työelämässä oppimisessa, työpaikkavierailuissa ja yhteisissä projekteissa. Lisäksi erilaisia työelämäopettajan tehtäviä, työelämätiimejä sekä koulutuksen ja työelämän yhteisiä työryhmiä pidettiin oleellisina ammatillisen koulutuksen työelämälähtöisyyden toteutumisen kannalta. Haastatteluista ilmeni, että työelämälähtöisyyden toteutumista tukevat ja haastavat erilaiset tekijät. Opettajat ja opinto-ohjaajat mainitsivat, että muun muassa yhteistyö ja verkostot, viestintä ja vuorovaikutus sekä yhdessä suunnittelu tukevat työelämälähtöisyyden toteutumista. Sen sijaan esimerkiksi resurssien riittämättömyys, pula työelämässä oppimisen paikoista sekä opiskelijoiden osaamisvaje ja työelämätaitojen ja -valmiuksien puutteellisuus haastavat työelämälähtöisyyden toteutumista.

Lisäksi tutkimuksen tuloksista kävi ilmi opettajien ja opinto-ohjaajien myönteinen suhtautuminen työelämälähtöisyyden kehittämiseen. Tuloksista havaittiin myös, että muuttuva yhteiskunta tuottaa tarpeen työelämälähtöisyyden kehittämiselle. Haastatteluista ilmeni, että työelämälähtöisyyden kehittämistä määrittävät tietyt reunaehdot ja realiteetit. Vastausten perusteella muun muassa uudistusta tukeva asenne ja ilmapiiri mahdollistavat kehittämistä, kun taas esimerkiksi ajan riittämättömyys haastaa työelämälähtöisyyteen liittyvää kehittämistyötä. Haastatellut opettajat ja opinto-ohjaajat tunnistivat myös ammatillisen koulutuksen työelämälähtöisyyttä koskevia kehittämiskohteita, jotka liittyivät muun muassa koulutuksen ja työelämän väliseen viestintään ja vuorovaikutukseen, koulutuksen ja työelämän työnjakoon sekä työelämälähtöisyyden organisointiin.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit) [9672]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste