Laaja-alaisen erityisopettajan rooli ADHD-lapsen itsesäätelytaitojen tukijana
Kataja, Milla (2025-09-09)
Laaja-alaisen erityisopettajan rooli ADHD-lapsen itsesäätelytaitojen tukijana
Kataja, Milla
(09.09.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025091295741
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025091295741
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa tarkastellaan laaja-alaisten erityisopettajien roolia ADHD-lasten itsesäätelytaitojen tukijoina. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten erityisopettajat tukevat ADHD-oppilaiden itsesäätelyä ja millaisia haasteita he kohtaavat työssään. Tutkimus osoittaa, että erityisopettajat kokevat itsensä tärkeiksi toimijoiksi ADHD-lasten tukemisessa. He käyttävät monipuolisia menetelmiä edistääkseen oppilaidensa itsesäätelyä, kuten struktuurin ja rutiinien luomista, konkreettisia opetusmenetelmiä, oppimisympäristön järjestelyä ja emotionaalisen itsesäätelyn tukemista. Tutkimus tuo myös esiin, että itsesäätelyn tukeminen on haastavaa. Haasteita aiheuttavat muun muassa impulssikontrollin vaikeudet, yksilölliset erot ja resurssien puute. Erityisopettajat kokevat, että heidän työtään arvostetaan, mutta resurssien rajallisuus voi tuottaa riittämättömyyden tunteita. Tutkimuksen tulokset tukevat Banduran (1991) itsesäätelyteoriaa. Erityisopettajien käyttämät menetelmät ja heidän kokemuksensa ADHD-lasten tukemisesta ovat linjassa teorian kolmen pääalueen kanssa: itsehavainnointi, itsearviointi ja itsereaktio.