Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (rajattu näkyvyys)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (rajattu näkyvyys)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Älä ainakaan tänne tuo sitä riehumaan. Oppilaiden taholta väkivaltaa kokeneiden peruskoulun opettajien kokemuksia esihenkilötuesta.

Rautamaa, Heli; Rouhe, Ninna (2025-08-29)

Älä ainakaan tänne tuo sitä riehumaan. Oppilaiden taholta väkivaltaa kokeneiden peruskoulun opettajien kokemuksia esihenkilötuesta.

Rautamaa, Heli
Rouhe, Ninna
(29.08.2025)
Katso/Avaa
Rautamaa_Heli_Rouhe_Ninna_opinnayte.pdf (1.856Mb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025091796622
Tiivistelmä
Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan oppilaiden taholta väkivaltaa kokeneiden peruskoulun opettajien kokemuksia esihenkilön tuesta. Suomalaiset opettajat kohtaavat tutkimusten mukaan työssään aiempaa enemmän väkivaltaa ja uhkatilanteita. Kouluväkivalta on noussut yhä useammin uutisoinnin aiheeksi ja se puhuttaa myös koulujen työyhteisöjä. Väkivalta ja esihenkilötuen puute heikentävät merkittävästi opettajien työssä jaksamista. Sosiaalinen tuki on keskeinen tekijä työhyvinvoinnin ja jaksamisen kannalta erityisesti vaativilla ja emotionaalisesti kuormittavilla opetus- ja kasvatusaloilla. Esihenkilö on tärkeässä roolissa opettajien ja koko kouluyhteisön hyvinvoinnin ja turvallisen työympäristön luomisessa. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja sen aineisto on kerätty marraskuun 2024 ja helmikuun 2025 välillä kirjoituspyynnöin Yhteiskuntatieteellisen tietoarkiston Penna-verkkoalustalla, joka on tarkoitettu kirjoitusaineistojen keruuseen ja arkistointiin. Aineisto koostuu 44 peruskoulun opettajan kirjoitelmasta. Tutkimuksessa selvitettiin opettajien kokemuksia esihenkilötuesta väkivaltatilanteisiin liittyen, esihenkilötuen tai sen puutteen vaikutuksia työhyvinvointiin sekä opettajien muutostoiveita esihenkilötukeen. Tutkimustulokset osoittivat, että opettajien kokemukset esihenkilöltä saadusta sosiaalisesta tuesta väkivaltaisten tilanteiden käsittelyssä vaihtelevat huomattavasti. Tuki esiintyi toisaalta merkityksellisenä ja jaksamista tukevana voimavarana, mutta toisaalta myös puutteellisena, ristiriitaisena tai jopa kokonaan puuttuvana. Suurin osa tutkimukseen osallistuneista opettajista kuvasi esihenkilöltä saamaansa tukea kielteisesti, mutta osa vastaajista raportoi kokemuksistaan ainoastaan positiivisesti. Moni opettajista oli kokenut saaneensa esihenkilöltään sekä kielteistä että myönteistä tukea. Opettajien kokemuksissa korostuivat yksin jääminen väkivaltatilanteissa ilman esihenkilötukea, syyllistäminen sekä väkivallan vähättely ja normalisointi. Nämä heikensivät työkykyä ja -motivaatiota sekä luottamusta esihenkilöön. Puuttuva esihenkilötuki johti sairaslomiin, irtisanoutumiseen ja alanvaihdon pohdintaan. Riittävästi emotionaalista tukea esihenkilöltä saaneet opettajat kokivat tuen edistävän tuntemuksia siitä, että heidät kohdataan ihmisinä ja heidän hyvinvointiaan arvostetaan. Tämä vaikutti myönteisesti työhyvinvointiin sekä työssä jaksamiseen. Esihenkilöltä toivottiin inhimillistä, järjestelmällistä ja johdonmukaista sosiaalista tukea ja läsnäoloa niin emotionaalisesti kuin konkreettisestikin.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (rajattu näkyvyys) [5255]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste