Yliopisto-opiskelijoiden kokemukset tuen saamisesta oppimisvaikeuksiin
Raita, Aada (2025-09-12)
Yliopisto-opiskelijoiden kokemukset tuen saamisesta oppimisvaikeuksiin
Raita, Aada
(12.09.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025091796537
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025091796537
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena on kartoittaa, millaisia kokemuksia yliopisto-opiskelijoilla on tuen saamisesta oppimisvaikeuksiin. Tavoitteena on selvittää, millaista tukea yliopisto-opiskelijat ovat saaneet oppimisvaikeuksiin, millaisia kokemuksia heillä on tuen hakemisesta sekä mitä he kehittäisivät tuen käytännöissä. Tutkimukseen on osallistunut kymmenen yliopisto-opiskelijaa, jolla on lukemisen, kirjoittamisen tai matemaattisten taitojen erityisvaikeus. Tutkimusaineisto on kerätty sähköisellä kyselylomakkeella helmikuussa ja maaliskuussa 2025.
Aineisto on analysoitu aineistolähtöistä sisällönanalyysiä käyttäen. Analyysi on jaettu tutkimuskysymysten mukaisesti kolmeen osaan: tukikeinoihin, kokemuksiin tuen hakemisesta sekä tuen kehityskohteisiin. Opiskelijoiden saamista konkreettisista tukikeinoista muodostui kolme alaluokkaa: 1) Lisäaika suorituksiin, 2) Oppimista helpottavat apuvälineet ja työskentelytavat sekä 3) Opettajien tarjoama tuki. Opiskelijoiden kokemukset tuen hakemisesta jakautuivat kolmeen yläluokkaan: 1) Tuen hakeminen estynyt, 2) Tuen hakeminen haastavaa ja kuormittavaa sekä 3) Tuen hakeminen onnistunut hyvin. Opiskelijoiden esiin nostamista tuen käytäntöjen kehityskohteista muodostui neljä yläluokkaa: 1) Informaation kehittäminen, 2) Tuen sujuvuuden kehittäminen, 3) Opiskelijoiden huomioimisen kehittäminen sekä 4) Konkreettisten tukikeinojen kehittäminen.
Tulosten mukaan yliopisto-opiskelijoilla on erilaisia kokemuksia tuen saamisesta oppimisvaikeuksiin. Toisilla opiskelijoilla kokemukset ovat positiivisia ja he ovat tyytyväisiä saamaansa tukeen. Toisilla puolestaan tuen hakeminen on ollut haastavaa tai se on esimerkiksi kuormittavuuden takia estynyt kokonaan. Erilaisiin kokemuksiin voi osaltaan vaikuttaa, että tuentarpeet ovat yksilöllisiä, joten myös tukijärjestelyissä on eroja. Opiskelijoiden pohtimista tuen käytäntöjen kehityskohteista korostui informaation lisääminen. Liian vähäinen tieto oli monen opiskelijan kohdalla tehnyt tuen hakemisesta haastavampaa. Tulosten mukaan myös opiskelijoiden osallistamista oman tukensa suunnitteluun voitaisiin parantaa.
Aineisto on analysoitu aineistolähtöistä sisällönanalyysiä käyttäen. Analyysi on jaettu tutkimuskysymysten mukaisesti kolmeen osaan: tukikeinoihin, kokemuksiin tuen hakemisesta sekä tuen kehityskohteisiin. Opiskelijoiden saamista konkreettisista tukikeinoista muodostui kolme alaluokkaa: 1) Lisäaika suorituksiin, 2) Oppimista helpottavat apuvälineet ja työskentelytavat sekä 3) Opettajien tarjoama tuki. Opiskelijoiden kokemukset tuen hakemisesta jakautuivat kolmeen yläluokkaan: 1) Tuen hakeminen estynyt, 2) Tuen hakeminen haastavaa ja kuormittavaa sekä 3) Tuen hakeminen onnistunut hyvin. Opiskelijoiden esiin nostamista tuen käytäntöjen kehityskohteista muodostui neljä yläluokkaa: 1) Informaation kehittäminen, 2) Tuen sujuvuuden kehittäminen, 3) Opiskelijoiden huomioimisen kehittäminen sekä 4) Konkreettisten tukikeinojen kehittäminen.
Tulosten mukaan yliopisto-opiskelijoilla on erilaisia kokemuksia tuen saamisesta oppimisvaikeuksiin. Toisilla opiskelijoilla kokemukset ovat positiivisia ja he ovat tyytyväisiä saamaansa tukeen. Toisilla puolestaan tuen hakeminen on ollut haastavaa tai se on esimerkiksi kuormittavuuden takia estynyt kokonaan. Erilaisiin kokemuksiin voi osaltaan vaikuttaa, että tuentarpeet ovat yksilöllisiä, joten myös tukijärjestelyissä on eroja. Opiskelijoiden pohtimista tuen käytäntöjen kehityskohteista korostui informaation lisääminen. Liian vähäinen tieto oli monen opiskelijan kohdalla tehnyt tuen hakemisesta haastavampaa. Tulosten mukaan myös opiskelijoiden osallistamista oman tukensa suunnitteluun voitaisiin parantaa.