Onboardaus asiakkaan sitoutumisen rakentumisessa : Case: Sanoma Media Finland
Nygren, Benjamin (2025-09-08)
Onboardaus asiakkaan sitoutumisen rakentumisessa : Case: Sanoma Media Finland
Nygren, Benjamin
(08.09.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025092297416
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025092297416
Tiivistelmä
Asiakkaan sitoutumista on tutkittu monipuolisesti B2B-kontekstissa. Onboardauksen eli asiakkuuden alkuvaiheen tukemisen roolia osana sitoutumisen rakentumista ei kuitenkaan ole juuri empiirisesti jäsennetty. Tämä tutkimus tarkastelee, millainen asiakkaan onboardaus-prosessi on ja miten se heijastuu asiakkaan sitoutumiseen ja ostokäyttäytymiseen. Tutkimus toteutettiin toimeksiantona Sanoma Media Finlandille, ja kontekstina toimi digimainonta PK-asiakassegmentissä. Tavoitteena oli syventää ymmärrystä siitä, miten onboardaus ilmenee asiakaspolun alkuvaiheissa ja millaisena se heijastuu affektiiviseen ja laskennalliseen sitoutumiseen.
Tutkimus jakautui kolmeen tutkimuskysymykseen:
1. Millainen on asiakkaan onboardaus-prosessi?
2. Miten onboardaus-prosessi heijastuu ostokäyttäytymiseen?
3. Miten onboardaus-prosessi heijastuu asiakkaan sitoutumiseen?
Tutkimus toteutettiin sekventiaalisena mixed methods -asetelmana. Ensimmäisessä vaiheessa analysoitiin CRM-järjestelmästä kerättyä kvantitatiivista asiakasdataa, jossa vertailtiin onboardattuja ja ei-onboardattuja asiakkaita kampanjoiden määrän, keskioston kehityksen ja asiakaspoistuman näkökulmasta. Toisessa vaiheessa toteutettiin kymmenen puolistrukturoitua teemahaastattelua, jotka syvensivät määrällisten löydösten tulkintaa asiakkaan kokemuksen näkökulmasta.
Tulokset osoittivat, että onboardaus rakentuu kolmesta keskeisestä osa-alueesta: operatiivisista toimenpiteistä, tiedollisesta tuesta ja emotionaalisesta sitouttamisesta. Kvantitatiivinen analyysi viittasi siihen, että kokeneemmassa B1-segmentissä asiakkaat kasvattivat panostustaan merkitsevästi suhteessa ensimmäiseen kampanjaan. Laadullinen analyysi toi esiin, että onnistunut onboardaus voi selkeyttää asiakkaan odotuksia, vähentää epävarmuutta ja vahvistaa kokemusta arvostuksesta ja kumppanuudesta. Näiden kokemusten kautta rakentui affektiivista luottamusta ja koettua hyötyä, jotka ilmenivät halukkuutena jatkaa yhteistyötä.
Tutkimus tuotti uutta tietoa siitä, miten asiakkaan ensimmäiset kontaktit ostopäätöksen jälkeen jäsentävät asiakaskokemusta ja voivat tukea sitoutumista myös B2B-suhteissa lyhyellä aikavälillä. Onboardaus toimii tällöin siirtymävaiheena, jossa arvo rakentuu vuorovaikutuksessa. Vaikka onboardaus ei yksin määritä asiakassuhteen lopputulosta, se muodostaa kriittisen perustan, johon myöhemmät kokemukset, tyytyväisyys ja uskollisuus voivat ankkuroitua.
Tutkimus jakautui kolmeen tutkimuskysymykseen:
1. Millainen on asiakkaan onboardaus-prosessi?
2. Miten onboardaus-prosessi heijastuu ostokäyttäytymiseen?
3. Miten onboardaus-prosessi heijastuu asiakkaan sitoutumiseen?
Tutkimus toteutettiin sekventiaalisena mixed methods -asetelmana. Ensimmäisessä vaiheessa analysoitiin CRM-järjestelmästä kerättyä kvantitatiivista asiakasdataa, jossa vertailtiin onboardattuja ja ei-onboardattuja asiakkaita kampanjoiden määrän, keskioston kehityksen ja asiakaspoistuman näkökulmasta. Toisessa vaiheessa toteutettiin kymmenen puolistrukturoitua teemahaastattelua, jotka syvensivät määrällisten löydösten tulkintaa asiakkaan kokemuksen näkökulmasta.
Tulokset osoittivat, että onboardaus rakentuu kolmesta keskeisestä osa-alueesta: operatiivisista toimenpiteistä, tiedollisesta tuesta ja emotionaalisesta sitouttamisesta. Kvantitatiivinen analyysi viittasi siihen, että kokeneemmassa B1-segmentissä asiakkaat kasvattivat panostustaan merkitsevästi suhteessa ensimmäiseen kampanjaan. Laadullinen analyysi toi esiin, että onnistunut onboardaus voi selkeyttää asiakkaan odotuksia, vähentää epävarmuutta ja vahvistaa kokemusta arvostuksesta ja kumppanuudesta. Näiden kokemusten kautta rakentui affektiivista luottamusta ja koettua hyötyä, jotka ilmenivät halukkuutena jatkaa yhteistyötä.
Tutkimus tuotti uutta tietoa siitä, miten asiakkaan ensimmäiset kontaktit ostopäätöksen jälkeen jäsentävät asiakaskokemusta ja voivat tukea sitoutumista myös B2B-suhteissa lyhyellä aikavälillä. Onboardaus toimii tällöin siirtymävaiheena, jossa arvo rakentuu vuorovaikutuksessa. Vaikka onboardaus ei yksin määritä asiakassuhteen lopputulosta, se muodostaa kriittisen perustan, johon myöhemmät kokemukset, tyytyväisyys ja uskollisuus voivat ankkuroitua.