Sukupuolittuneet asenteet ja niiden rooli tasa-arvokasvatuksen toteutuksen taustalla varhaiskasvatuksessa
Lahtinen, Inkeri (2025-09-16)
Sukupuolittuneet asenteet ja niiden rooli tasa-arvokasvatuksen toteutuksen taustalla varhaiskasvatuksessa
Lahtinen, Inkeri
(16.09.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025092297115
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025092297115
Tiivistelmä
Kirjallisuuskatsaus tarkasteli varhaiskasvatuksen opettajan tasa-arvokasvatukseen vaikuttavia taustailmiöitä Suomessa. Tarkoituksena oli selvittää mitkä asiat vaikuttavat varhaiskasvatuksen opettajan kykyyn toteuttaa tasa-arvokasvatusta. Kirjallisuuskatsaus toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena.
Varhaiskasvatuksenopettajan työtä ohjaavat viralliset asiakirjat asettavat vaatimuksia varhaiskasvatuksen opettajan tietotaidolle. Tasa-arvokasvatuksen osalta tavoitteet ovat laajoja ja vaativat osaamista opettajalta. Keskeiseksi ilmiöksi muodostui opettajan omien sukupuoliasenteiden vaikutus lapsiin ja heidän asenteisiinsa ja tätä kautta koko yhteiskunnan arvopohjan kehitykseen koulutuksen instituutioiden kautta. Esiin nousi myös instituutioiden yhteiskunnan arvoihin sosialisoiva asema ja tämän sosialisaation piilo-opetussuunnitelmamaisuus.
Kirjallisuuskatsauksen perusteella opettajien koulutukselle aiheesta ja tasa-arvokasvatuksen nostamiselle esiin ohjaavissa asiakirjoissa on tarvetta.
Varhaiskasvatuksenopettajan työtä ohjaavat viralliset asiakirjat asettavat vaatimuksia varhaiskasvatuksen opettajan tietotaidolle. Tasa-arvokasvatuksen osalta tavoitteet ovat laajoja ja vaativat osaamista opettajalta. Keskeiseksi ilmiöksi muodostui opettajan omien sukupuoliasenteiden vaikutus lapsiin ja heidän asenteisiinsa ja tätä kautta koko yhteiskunnan arvopohjan kehitykseen koulutuksen instituutioiden kautta. Esiin nousi myös instituutioiden yhteiskunnan arvoihin sosialisoiva asema ja tämän sosialisaation piilo-opetussuunnitelmamaisuus.
Kirjallisuuskatsauksen perusteella opettajien koulutukselle aiheesta ja tasa-arvokasvatuksen nostamiselle esiin ohjaavissa asiakirjoissa on tarvetta.