Kokemuksia vanhempien alkoholin käytön vaikutuksista yläasteikäisen nuoren koulunkäyntiin
Sokka, Elina (2025-09-17)
Kokemuksia vanhempien alkoholin käytön vaikutuksista yläasteikäisen nuoren koulunkäyntiin
Sokka, Elina
(17.09.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025092297189
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025092297189
Tiivistelmä
Tämä tutkimus tarkastelee yläasteikäisten nuorten kokemuksia vanhempien alkoholinkäytön vaikutuksista heidän koulunkäyntiinsä. Aihe on yhteiskunnallisesti merkittävä, mutta siitä puhutaan liian vähän nuorten omasta näkökulmasta. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten nuoret itse kokevat vanhemman päihteidenkäytön heijastuvan koulussa jaksamiseen, oppimiseen, motivaatioon ja sosiaalisiin suhteisiin.
Tutkimus toteutettiin laadullisena teemahaastatteluna, ja aineisto kerättiin viideltä nuorelta, jotka olivat kokeneet vanhemman alkoholinkäytön vaikuttavan omaan koulunkäyntiinsä. Haastatteluaineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla. Analyysissä nousi esiin viisi keskeistä teemaa: univaikeudet ja keskittymisvaikeudet, häpeän ja eristäytymisen tunteet, liiallinen vastuunkanto, turvattomuuden ja ahdistuksen kokemukset sekä tukiverkostojen merkitys.
Tutkimus osoittaa, että vanhemman päihteiden käyttö voi vaikuttaa nuoren koulunkäyntiin monitasoisesti ja pitkäkestoisesti. Nuoret kantavat usein vastuuta perheen hyvinvoinnista, mikä heikentää heidän kykyään keskittyä koulutyöhön ja olla läsnä arjessa. Tutkimus korostaa koulun ja ammattilaisten roolia tuen tunnistamiseen ja tarjoamiseen. Tuloksia voidaan hyödyntää opetuksen ja oppilashuollon kehittämisessä sekä ennen kaikkea päihdeperheiden lasten tukemiseen tähtäävässä työssä
Tutkimus toteutettiin laadullisena teemahaastatteluna, ja aineisto kerättiin viideltä nuorelta, jotka olivat kokeneet vanhemman alkoholinkäytön vaikuttavan omaan koulunkäyntiinsä. Haastatteluaineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla. Analyysissä nousi esiin viisi keskeistä teemaa: univaikeudet ja keskittymisvaikeudet, häpeän ja eristäytymisen tunteet, liiallinen vastuunkanto, turvattomuuden ja ahdistuksen kokemukset sekä tukiverkostojen merkitys.
Tutkimus osoittaa, että vanhemman päihteiden käyttö voi vaikuttaa nuoren koulunkäyntiin monitasoisesti ja pitkäkestoisesti. Nuoret kantavat usein vastuuta perheen hyvinvoinnista, mikä heikentää heidän kykyään keskittyä koulutyöhön ja olla läsnä arjessa. Tutkimus korostaa koulun ja ammattilaisten roolia tuen tunnistamiseen ja tarjoamiseen. Tuloksia voidaan hyödyntää opetuksen ja oppilashuollon kehittämisessä sekä ennen kaikkea päihdeperheiden lasten tukemiseen tähtäävässä työssä