Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Kandidaatin tutkielmat (rajattu näkyvyys)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Kandidaatin tutkielmat (rajattu näkyvyys)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Syrjivä työilmapiiri ja oppimisen mahdollisuudet työssä

Palojärvi, Elina (2025-09-17)

Syrjivä työilmapiiri ja oppimisen mahdollisuudet työssä

Palojärvi, Elina
(17.09.2025)
Katso/Avaa
Palojarvi_Elina_opinnayte.pdf (730.8Kb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025092297238
Tiivistelmä
Työssäoppiminen on olennainen osa työelämää ja se on vahvasti kytköksissä työhyvinvointiin. Työssäoppimisen taustalla vaikuttaa useita tekijöitä, jotka voivat toimia oppimista rajoittavina tai edistävinä vaikutteina. Useat tekijät ovat kytköksissä työpaikan ilmapiiriin. Tutkielman tavoitteena oli selvittää voisiko nimenomaan syrjivä ilmapiiri liittyä työssäoppimiseen. Tutkielmassa tarkastellaankin syrjivän ilmapiirin yhteyttä oppimismahdollisuuksiin palkansaajien näkökulmasta. Tutkimuksen tavoitteena oli saada lisää tietoa syrjivän työilmapiirin sekä oppimismahdollisuuksien yhteydestä. Tutkimuksessa selvitetään, kokevatko työntekijät oppimismahdollisuutensa paremmiksi silloin, kun työilmapiiriä ei koeta syrjiväksi. Tämän lisäksi selvitetään myös liittyykö kokemus syrjivästä työilmapiiristä työssäoppimisen mahdollisuuksiin myös silloin, kun analyysiin otetaan mukaan sekä vakioidaan muuttujien yhteisiä syitä. Aineistona käytettiin vuoden 2023 Työolobarometriä ja metodina lineaariregressiota. Tutkimuksessa muodostettiin kaksi regressiomallia, joissa oppimismahdollisuuksia selittävinä muuttujina olivat syrjintää kuvaavat muuttujat. Toisessa mallissa oli mukana vakioidut muuttujat, jotka paransivat mallin selitysvoimaa. Tulokset osoittivat, että oppimismahdollisuudet olivat yhteydessä syrjivään ilmapiiriin. Oppimismahdollisuudet koettiin heikommiksi silloin, kun palkansaaja koki työpaikalla olevan syrjintää tai eriarvoisuutta, joka kohdistui ikään, ulkomaalaistaustaan tai ihonväriin sekä ”johonkin muuhun”. Tämä siis tarkoittaa, että mikäli palkansaaja koki työilmapiirin syrjiväksi tai eriarvoiseksi näiden tekijöiden osalta, hän koki työssäoppimisen mahdollisuudet heikommiksi. Siispä vaikkei syy-seuraussuhteita voitukaan tuoda esille tässä tutkimuksessa, tulokset osoittavat negatiivisen riippuvuuden tutkimusmuuttujien välillä.
Kokoelmat
  • Kandidaatin tutkielmat (rajattu näkyvyys) [1116]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste