Elevmotivation i svenskundervisning : Utmaningar och lösningar
Ulfstein, Saara-Sofia (2025-09-23)
Elevmotivation i svenskundervisning : Utmaningar och lösningar
Ulfstein, Saara-Sofia
(23.09.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025092397715
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025092397715
Tiivistelmä
Denna kandidatavhandling undersöker motivationen för finskspråkiga grundskoleelever att lära sig svenska som B1-språk. Syftet med studien är att utreda vilka faktorer som påverkar elevers motivation att lära sig svenska i Finland och vilka lösningar som har föreslagits för att öka motivationen.
Studien har genomförts som en litteraturöversikt, där materialet bygger på tidigare forskning om motivation och språkinlärning, särskilt undervisning i svenska inom det finska skolsystemet. Studien fokuserar på elever i årskurserna 6-9. Den teoretiska bakgrunden utgår från Ryans, Decis och Döryneis motivationsteorier, eftersom de bidrar till att fördjupa förståelsen för motivationens roll just i språkinlärning.
Resultaten visar att elevers motivation att studera svenska påverkas av flera faktorer, såsom behov, undervisningens kvalitet och kvantitet samt lärarens egenskaper. Motivationen försvagas bland annat av lite kontakt med språket, andra språks popularitet, och undervisningens teoretiska karaktär. I stället kan motivationen stödjas med praktisk och elevcentrerad undervisning, meningsfullt lärandeinnehåll och stärkande av språkliga attityder.
Studien visar att enbart analys av motivationsfaktorer inte räcker för att förklara bristen på motivation. Utmaningarna gäller även planering och genomförande av undervisningen. Föreslagna lösningar är att öka antalet lektioner och utveckla undervisningsmetoderna.
Studien har genomförts som en litteraturöversikt, där materialet bygger på tidigare forskning om motivation och språkinlärning, särskilt undervisning i svenska inom det finska skolsystemet. Studien fokuserar på elever i årskurserna 6-9. Den teoretiska bakgrunden utgår från Ryans, Decis och Döryneis motivationsteorier, eftersom de bidrar till att fördjupa förståelsen för motivationens roll just i språkinlärning.
Resultaten visar att elevers motivation att studera svenska påverkas av flera faktorer, såsom behov, undervisningens kvalitet och kvantitet samt lärarens egenskaper. Motivationen försvagas bland annat av lite kontakt med språket, andra språks popularitet, och undervisningens teoretiska karaktär. I stället kan motivationen stödjas med praktisk och elevcentrerad undervisning, meningsfullt lärandeinnehåll och stärkande av språkliga attityder.
Studien visar att enbart analys av motivationsfaktorer inte räcker för att förklara bristen på motivation. Utmaningarna gäller även planering och genomförande av undervisningen. Föreslagna lösningar är att öka antalet lektioner och utveckla undervisningsmetoderna.