Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

“Myös yksittäinen ihminen kykenee vaikuttamaan maapallon tilaan, eikä sen välttämättä tarvitse olla edes vaikeaa” : Diskurssianalyysi lapsille suunnattujen uutisten tavasta käsitellä ilmastokriisiä ja ilmastotoimijuutta

Hellbom, Ida; Oksanen, Emmi (2025-06-09)

“Myös yksittäinen ihminen kykenee vaikuttamaan maapallon tilaan, eikä sen välttämättä tarvitse olla edes vaikeaa” : Diskurssianalyysi lapsille suunnattujen uutisten tavasta käsitellä ilmastokriisiä ja ilmastotoimijuutta

Hellbom, Ida
Oksanen, Emmi
(09.06.2025)
Katso/Avaa
Hellbom_Ida_Oksanen_Emmi_opinnayte.pdf (2.385Mb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025092998685
Tiivistelmä
Tämän Pro gradu -tutkielman tarkoituksena on tarkastella Helsingin Sanomien Lasten uutisista ja Yle Mixin uutisvideoista muodostuvia ilmastokriisin ja lasten ilmastotoimijuuden diskursseja. Aihe on ajankohtainen, sillä vallitseva ekologisyhteiskunnallinen haaste eli ilmastokriisi on vakiinnuttanut paikkansa uutisotsikoissa. Perinteisten uutisten ei katsota vastaavan lapsen emotionaaliseen tai kognitiiviseen kehitystasoon, jonka seurauksena lapsille on kehitetty heidän ikätasoaan vastaavaa uutissisältöä. Vaikka uutisten omaksuminen lapsena on yhteydessä yhteiskunnalliseen toimijuuteen ja osallisuuteen, on lapsille suunnattuja uutisia tutkittu vielä vähän. Tutkimuksen tavoitteena on osallistua lasten ilmastotoimijuutta ja yhteiskunnallista asemaa käsittelevään tutkimuskeskusteluun sekä tuottaa tietoa lapsille suunnattujen uutisten tavoista käsitellä näitä ilmiöitä.
Tutkimus toteutettiin aineistolähtöisenä diskurssianalyysinä, jonka laadullinen aineisto koostui kuudesta videomuotoisesta lapsille suunnatusta uutisesta. Tätä aineistoa analysoitiin kriittisen ja analyyttisen diskurssianalyysin keinoin. Uutisvideoita käsiteltiin multisemiootisina teksteinä, joissa ääni, kuva sekä teksti muodostavat kokonaismerkityksen. Analysoitavasta aineistosta etsittiin ilmastokriisin ja lasten ilmastotoimijuuden esittämisen diskursseja.
Tutkimustuloksissa ilmastokriisin esittämisessä keskeiseksi nousivat ilmastopuheen diskurssi, ratkaisukeskeisyyden diskurssi sekä ilmastotekojen diskurssi. Lapsen ilmastotoimijuuden esittämisessä puolestaan havaittiin tietoisen ilmastotoimijan diskurssi, arjen vaikuttajan diskurssi sekä yhteisöllisen vaikuttajan diskurssi. Analysoidut videot toteuttivat pitkälti lapsille suunnattujen uutisten erityispiirteitä. Uutisaiheet olivat yksinkertaistettuja, ilmiötä taustoitettiin, kerronnan taustalla pysyi optimistinen pohjavire ja lasten ilmastoteot nähtiin ratkaisuina. Lasten ilmastotoimijuus näyttäytyi ilmastotekojen tekemisenä, mutta sen rinnalle ei kuitenkaan nostettu aikuisten toimintaa. Ilmastokriisi esitettiin asiana, johon jokaisella on mahdollisuus vaikuttaa, ja lapsikatsojalle rakennettiin uhkakuvien sijaan toivoa.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit) [9700]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste