Kuka saa näkyä? : Oppikirjatutkimus vähemmistöjen näkyvyydestä kahden yläkoulun äidinkielen ja kirjallisuuden kirjasarjan kuvituksessa
Lempinen, Lotta (2025-10-01)
Kuka saa näkyä? : Oppikirjatutkimus vähemmistöjen näkyvyydestä kahden yläkoulun äidinkielen ja kirjallisuuden kirjasarjan kuvituksessa
Lempinen, Lotta
(01.10.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20251006100094
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20251006100094
Tiivistelmä
Suomalaisissa kouluissa oppikirjat ovat merkittävässä osassa opetusta ja ovat tärkeä oppimisen ja opettamisen väline. Oppikirjoja joko fyysisessä tai sähköisessä muodossa on lähes jokaisella suomalaisella lapsella ja nuorella. Suuressa osassa oppikirjoja on myös jonkin näköistä kuvitusta. Oppikirjojen kuvituksella on merkittävä rooli oppikirjojen sisällössä.
Koska maailmankuvamme rakentumiseen vaikuttavat merkittävästi kaikki mediat mukaan lukien oppikirjat ja niiden luomat representaatiot, tutkin eri vähemmistöryhmien näkyvyyttä oppikirjojen kuvituksissa. Tutkimuksen aineistoksi valikoitui kaksi yläkoulun suomen kielen ja kirjallisuuden oppikirjasarjaa, joista toisesta tarkasteltiin paperisia kirjoja ja toisesta verkkokirjoja. Kirjoista käytiin läpi jokainen kirjojen kuvituskuva, ja tutkimuksessa huomioitiin kaikki kuvat, joissa esiintyi ihmisiä tai selkeitä ihmishahmoja.
Tutkimustulokset olivat ennakko-oletusten kaltaiset. Tulosten perusteella vähemmistöryhmien edustus kirjojen kuvituksissa on heikkoa. Tutkimuksessa huomioitiin etniset vähemmistöt, seksuaali- ja sukupuolivähemmistöt sekä vammaisuus, joka oli tulosten perusteella huonoiten edustettuna. Vammaisia ei kuvituksissa näy lähes ollenkaan.
Hyvin pienen otoskoon takia tutkimus ei ole yleistettävissä ja aihetta olisikin hyvä tutkia lisää.
Koska maailmankuvamme rakentumiseen vaikuttavat merkittävästi kaikki mediat mukaan lukien oppikirjat ja niiden luomat representaatiot, tutkin eri vähemmistöryhmien näkyvyyttä oppikirjojen kuvituksissa. Tutkimuksen aineistoksi valikoitui kaksi yläkoulun suomen kielen ja kirjallisuuden oppikirjasarjaa, joista toisesta tarkasteltiin paperisia kirjoja ja toisesta verkkokirjoja. Kirjoista käytiin läpi jokainen kirjojen kuvituskuva, ja tutkimuksessa huomioitiin kaikki kuvat, joissa esiintyi ihmisiä tai selkeitä ihmishahmoja.
Tutkimustulokset olivat ennakko-oletusten kaltaiset. Tulosten perusteella vähemmistöryhmien edustus kirjojen kuvituksissa on heikkoa. Tutkimuksessa huomioitiin etniset vähemmistöt, seksuaali- ja sukupuolivähemmistöt sekä vammaisuus, joka oli tulosten perusteella huonoiten edustettuna. Vammaisia ei kuvituksissa näy lähes ollenkaan.
Hyvin pienen otoskoon takia tutkimus ei ole yleistettävissä ja aihetta olisikin hyvä tutkia lisää.