Eyes Wide Shut : värimaailman vaikutukset elokuvassa
Durac, Elias (2025-09-03)
Eyes Wide Shut : värimaailman vaikutukset elokuvassa
Durac, Elias
(03.09.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20251020102299
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20251020102299
Tiivistelmä
Tämä tutkielma tarkastelee värin dramaturgista ja symbolista roolia Stanley Kubrickin elokuvassa Eyes Wide Shut (1999). Työn tavoitteena on selvittää, miten väri rakentaa elokuvassa merkityksiä, tunnetiloja ja siirtymiä sekä kerronnan tasolla, että katsojan kokemusmaailmassa. Tutkimuksen taustalla on oletus, että väri ei toimi pelkästään esteettisenä lisänä vaan aktiivisena kertovana elementtinä, joka vaikuttaa affektiivisesti ja symbolisesti.
Tutkimus yhdistää lähiluvun menetelmiä sekä visuaalista analyysiä, ja se pohjautuu kirjallisuuteen, joka käsittelee väriteoriaa (mm. Goethe, Kandinsky, Itten), elokuvan visuaalisuutta ja psykologista tulkintaa (mm. Jung, Zettl, Brinckmann). Analyysissä tarkastellaan erityisesti värien toistoa, siirtymiä ja kehityskaaria elokuvan kerronnassa. Lisäksi työssä vertaillaan Eyes Wide Shutin värinkäyttöä Krzysztof Kieślowskin Three Colors -trilogiaan.
Keskeisenä osana on tutkielmaan sisältyvä soveltava kokeilu, jossa tekijä laati väripaletit valituista kohtauksista, joiden avulla havainnollistetaan analyysin havaintoja. Tämän avulla osoitetaan, miten väri toimii kuvallisena rytmin, ennakoivan ja psykologisen kehityksen välineenä.
Tutkimus osoittaa, että väri on Eyes Wide Shutissa paitsi tunnelman luoja myös aktiivinen merkityksenantaja ja dramaturginen työkalu. Väri ei ainoastaan heijasta tunnetiloja, vaan se rakentaa niitä, ja ohjaa katsojan kokemusta affektiivisesti, symbolisesti ja alitajuisesti.
Tutkimus yhdistää lähiluvun menetelmiä sekä visuaalista analyysiä, ja se pohjautuu kirjallisuuteen, joka käsittelee väriteoriaa (mm. Goethe, Kandinsky, Itten), elokuvan visuaalisuutta ja psykologista tulkintaa (mm. Jung, Zettl, Brinckmann). Analyysissä tarkastellaan erityisesti värien toistoa, siirtymiä ja kehityskaaria elokuvan kerronnassa. Lisäksi työssä vertaillaan Eyes Wide Shutin värinkäyttöä Krzysztof Kieślowskin Three Colors -trilogiaan.
Keskeisenä osana on tutkielmaan sisältyvä soveltava kokeilu, jossa tekijä laati väripaletit valituista kohtauksista, joiden avulla havainnollistetaan analyysin havaintoja. Tämän avulla osoitetaan, miten väri toimii kuvallisena rytmin, ennakoivan ja psykologisen kehityksen välineenä.
Tutkimus osoittaa, että väri on Eyes Wide Shutissa paitsi tunnelman luoja myös aktiivinen merkityksenantaja ja dramaturginen työkalu. Väri ei ainoastaan heijasta tunnetiloja, vaan se rakentaa niitä, ja ohjaa katsojan kokemusta affektiivisesti, symbolisesti ja alitajuisesti.