Toiveissa tutkintoon johtava koulutus – Ammattikorkeakouluun hakeneiden näkemyksiä toistuvan hakuprosessin vaikutuksista minäpystyvyyden kokemukseen
Peltonen, Pinja (2025-10-24)
Toiveissa tutkintoon johtava koulutus – Ammattikorkeakouluun hakeneiden näkemyksiä toistuvan hakuprosessin vaikutuksista minäpystyvyyden kokemukseen
Peltonen, Pinja
(24.10.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20251029103965
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20251029103965
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää ammattikorkeakouluun hakeneiden näkemyksiä toistuvan hakuprosessin vaikutuksista minäpystyvyyden kokemukseen. Minäpystyvyyden kokemusta ja muodostumista tarkasteltiin Albert Banduran minäpystyvyyden (Self-efficacy) käsitteen ja sen neljän pääasiallisen informaationlähteen kautta. Aineistona käytettiin neljää puolistrukturoitua teemahaastattelua ja aineiston analyysi toteutettiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin keinoin. Teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla aineistosta ilmeneviä asioita tarkasteltiin ensin aineistolähtöisesti kooten teemoja, jotka myöhemmin liitettiin Banduran minäpystyvyysteoriasta johdettuihin teoreettisiin käsitteisiin: suorituskyvyn kokemukset, välilliset kokemukset, sosiaalinen vahvistaminen sekä fysiologiset ja emotionaaliset tilat.
Aineistossa kaikkien haastateltavien kerronnasta löydettiin kuvauksia, joita pystyttiin yhdistämään Banduran (1997) neljään pääasialliseen tiedonlähteeseen, jotka vaikuttavat yksilön minäpystyvyyden kokemuksen muodostumiseen. Suorituskyvyn kokemuksista oma aikaisempi koulumenestys ja valintakokeeseen osallistuminen olivat selkeimpiä teemoja. Välillisinä kokemuksina esiin nousivat itsen ja muiden välinen vertailu, ja tarkasteltaessa sosiaalista vahvistamista mainittiin aineistossa ystäviltä ja perheeltä saatu tuki. Fysiologiset ja emotionaaliset reaktiot keskittyivät haastateltavien kerronnassa valintakoetilanteeseen ja valintakoetulosten saamiseen.
Haastateltavista kaksi kokivat minäpystyvyyden heikentyneen hakuprosessin aikana, yksi kertoi minäpystyyden kokemuksen kasvaneen ja yksi minäpystyvyyden pysyneen ennallaan. Minäpystyvyyden kokemuksen heikentymistä vaikutti selittävän hakuprosessin ajallinen ulottuvuus, eli montako kertaa henkilö oli osallistunut valintakokeeseen, ja kuinka kauan ammattikorkeakouluun hakeminen oli todellisuudessa kestänyt. Minäpystyvyyden heikkenemistä raportoineet vastaajat kertoivat hakuprosessin toistumisen nostaneen esiin itseen ja omiin kykyihin kohdistuvaa epäilyä. Minäpystyvyyden heikentymistä raportoineet haastateltavat olivat osallistuneet ammattikorkeakoulun valintakokeeseen kolme ja neljä kertaa. Haastateltavat, jotka kokivat minäpystyvyyden parantuneen tai pysyneen samana hakuprosessin ajan, olivat osallistuneet ammattikorkeakoulun valintakokeeseen kaksi kertaa. Positiivista muutosta tukevina elementteinä aineistossa kuvautuivat valintakoetilanteesta hankittu kokemus, joka vähensi jännityksen tunnetta ja lisäsi haastateltavan tietoa omasta osaamistasosta. Nämä haastateltavat kokivat, että pystyvät jatkossa keskittymään juuri niihin osa-alueisiin, jotka edellisellä kerralla näyttäytyivät heikkoina ja näin ollen parantamaan suoritustaan suunnitelmallisesti.
Aineistossa kaikkien haastateltavien kerronnasta löydettiin kuvauksia, joita pystyttiin yhdistämään Banduran (1997) neljään pääasialliseen tiedonlähteeseen, jotka vaikuttavat yksilön minäpystyvyyden kokemuksen muodostumiseen. Suorituskyvyn kokemuksista oma aikaisempi koulumenestys ja valintakokeeseen osallistuminen olivat selkeimpiä teemoja. Välillisinä kokemuksina esiin nousivat itsen ja muiden välinen vertailu, ja tarkasteltaessa sosiaalista vahvistamista mainittiin aineistossa ystäviltä ja perheeltä saatu tuki. Fysiologiset ja emotionaaliset reaktiot keskittyivät haastateltavien kerronnassa valintakoetilanteeseen ja valintakoetulosten saamiseen.
Haastateltavista kaksi kokivat minäpystyvyyden heikentyneen hakuprosessin aikana, yksi kertoi minäpystyyden kokemuksen kasvaneen ja yksi minäpystyvyyden pysyneen ennallaan. Minäpystyvyyden kokemuksen heikentymistä vaikutti selittävän hakuprosessin ajallinen ulottuvuus, eli montako kertaa henkilö oli osallistunut valintakokeeseen, ja kuinka kauan ammattikorkeakouluun hakeminen oli todellisuudessa kestänyt. Minäpystyvyyden heikkenemistä raportoineet vastaajat kertoivat hakuprosessin toistumisen nostaneen esiin itseen ja omiin kykyihin kohdistuvaa epäilyä. Minäpystyvyyden heikentymistä raportoineet haastateltavat olivat osallistuneet ammattikorkeakoulun valintakokeeseen kolme ja neljä kertaa. Haastateltavat, jotka kokivat minäpystyvyyden parantuneen tai pysyneen samana hakuprosessin ajan, olivat osallistuneet ammattikorkeakoulun valintakokeeseen kaksi kertaa. Positiivista muutosta tukevina elementteinä aineistossa kuvautuivat valintakoetilanteesta hankittu kokemus, joka vähensi jännityksen tunnetta ja lisäsi haastateltavan tietoa omasta osaamistasosta. Nämä haastateltavat kokivat, että pystyvät jatkossa keskittymään juuri niihin osa-alueisiin, jotka edellisellä kerralla näyttäytyivät heikkoina ja näin ollen parantamaan suoritustaan suunnitelmallisesti.