Esikoululaisen siirtymävaiheen tuki : Nivelvaiheen toteuttajien näkemyksiä ja kokemuksia esikoululaisen siirtymisestä peruskouluun
Palojoki, Irene (2025-10-31)
Esikoululaisen siirtymävaiheen tuki : Nivelvaiheen toteuttajien näkemyksiä ja kokemuksia esikoululaisen siirtymisestä peruskouluun
Palojoki, Irene
(31.10.2025)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20251031104649
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20251031104649
Tiivistelmä
Esiopetuksen tärkeänä tehtävänä on leikin ja monipuolisten oppimisympäristöjen avulla kehittää lapsen kasvu-. kehitys- ja oppimisedellytyksiä. Esikoulun jälkeen lapsi siirtyy peruskouluun. Koulun aloitus on lapselle ja hänen perheelleen merkittävä etappi. Siihen liittyy paljon erilaisia tunteita ja odotuksia. Koulun aloituksen onnistuminen on olennaisen tärkeää, seuraavia siirtymävaiheita ja myöhempää koulutietä ajatellen. Tutkimukset sekä Suomessa, että muualla maailmassa ovat osoittaneet, että tiivis nivelvaiheen yhteistyö ennustaa parempaa sopeutumista ja oppimista lapsen myöhemmillä koulupoluilla. Tutkimuksemme kohteena olivat esikoulusta kouluun - siirtymävaiheen toteuttajien näkemykset ja ajatukset koskien esikoululaisen siirtymistä peruskouluun. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena ja aineisto kerättiin opettajilta teemahaastatteluilla. Tutkimukseen osallistui neljä opettajaa, joista kaksi oli varhaiskasvatuksen erityisopettajia ja kaksi laaja-alaisia erityisopettajia.Esikoululaisen siirtymävaihetta tutkivassa tutkimuksessa kävi ilmi, että onnistunut nivelvaihe sekä lapsen tarvittavan tuen siirtyminen edellyttää monien asioiden toimivuutta. Parhaimmiksi siirtymäkäytänteiksi opettajat nostivat erilaiset palaverit, lapsen asiakirjojen siirtymisen, kaiken olennaisen tiedonsiirron sekä kaikenlaiset yhteistyökuviot. Tutkimuksen perusteella onnistunut siirtymävaihe on kiinni monesta asiasta, ja epäonnistuessaan seuraukset voivat olla kauaskantoiset. Haasteita opettajat kokivat esimerkiksi yksityisen esiopetuksen kanssa toimiessaan, huoltajien ja ammattihenkilöiden näkemyseroissa sekä resurssien riittämättömyyden kanssa.